12.11.2019
ЖОВТЕНЬ АВІАЦІЙНИЙ
Другий осінній місяць видався напрочуд багатим на авіаційні події в Україні та світі. Недарма в ньому на добу більше, аніж у двох інших. І справа не тільки в переході на зимовий IATA-період - у жовтні були зафіксовані рекордні результати, анонсовані нові рейси та створені авіакомпанії. 

100-РІЧЧЯ КОРОНОВАНОЇ ОСОБИ
Розпочався жовтень із грандіозної події у світовій авіації - 7 жовтня виповнилось 100 років із дня заснування Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (у перекладі Royal Dutch Airlines), що найбільш відома за абревіатурою KLM. За роки свого існування KLM стала одним із найбільш знакових брендів світової цивільної авіації. Хоча корона присутня на лівреї літаків, справжній королівський статус надає той факт, що авіакомпанія є найстарішою у світі та на сьогодні зберігає лідируючі позиції у галузі. Протягом минулого року KLM надала послуги авіаперевезень 34,1 млн. пасажирів через свій хабовий аеропорт Схіпхол, що поблизу Амстердаму, та входить до авіаційного альянсу SkyTeam.

Із нагоди святкування 100-річного ювілею президент та виконавчий директор KLM Пітер Едберс зазначив:
«Сторіччя компанії - це шанс підтвердити наші наміри стати найбільшим клієнто-орієнтованим, інноваційним та ефективним європейським авіаперевізником, який твердо стоїть на ногах та готовий до виконання нових завдань».

Історія стосунків KLM з Україною розпочалась також у жовтні, але у 1992 році. Починаючи з першого рейсу Амстердам-Київ, що відбувся 27 жовтня, літаки KLM двічі на тиждень з’єднували столиці України та Нідерландів. У 2000 році авіакомпанія KLM почала здійснювати код-шерінгові рейси спільно з «Міжнародними Авіалініями України», що дозвлило збільшити частоту рейсів між столицями двох країн. Сьогодні авіакомпанія KLM цілорічно здійснює щоденний власний рейс між Києвом і Амстердамом на літаках Boeing 737-800.

ХТО КУДИ, А МИ ДО УКРАЇНИ
Поява у минулому році в українському небі ірландського лоукостера Ryanair не лише посилила конкуренцію з одвічним супротивником, угорською Wizz Air, та спричинила появу дійсно бюджетних авіаквитків за ціною від 10 євро, але й створила передумови для розвитку регіональних аеропортів. Не секрет, що протягом останніх років ці два лоукост-перевізника ведуть відчайдушну боротьбу за прихильність пасажирів країн Центральної та Східної Європи. У багатьох країнах регіону їхні маршрути дублюються аж до виконання рейсів у ті ж самі дні. Як наслідок - одна з авіакомпаній (частіше Wizz Air) із часом закриває збитковий маршрут, не витримуючи конкуренції. Не стала виключенням й Україна, де конкуренти не дають спокійно дихати одне одному, синхронно реагуючи на відкриття нових рейсів чи аеропортів оперування.
Протягом останніх років (2015-2018), коли в Україні фіксувалось стале зростання попиту на авіаперевезення, угорцям було достатньо виконувати рейси до столичного аеропорту Київ та декілька маршрутів до Львова. Варто було Ryanair доволі агресивно зайти на український ринок відразу до двох міст (Київ та Львів), як спокійне життя угорців закінчилось. За останній рік обидві авіакомпанії суттєво збільшили кількість маршрутів до існуючих українських аеропортів та відкрили свої рейси ще до двох міст - Одеси та Харкова, причому зробили це майже одночасно. Станом на кінець вересня цього року Ryanair та Wizz Air, не зраджуючи історії своїх відносин, виконували рейси до 4 українських аеропортів, маючи при цьому 21 однаковий маршрут, що складає майже 20% від загальної кількості напрямків.

У жовтні шляхи конкурентів трохи розійшлись. На спільній прес-конференції з міністром інфраструктури України 15 жовтня комерційний директор Ryanair Девід О’Брайан оголосив про початок польотів до п’ятого українського міста, яким став Херсон. Програма розпочнеться з кінця грудня рейсом із Кракова, а з кінця березня наступного року австрійська дочка Laudamoton розпочне польоти з Відня.
За тиждень угорці відновили рівновагу щодо кількості українських аеропортів, але сфокусувались на Східному регіоні, анонсувавши відразу 6 нових напрямків до оновленого аеропорту Запоріжжя. Три польські напрямки (Гданськ, Вроцлав та Краків), а також Відень, Будапешт та Вільнюс додадуться до розкладу Wizz Air до Запоріжжя з 29 березня наступного року.
Під час прес-конференції у Києві, на запитання щодо конкуренції з Ryanair, директор із персоналу Wizz Air Йоган Ейдхаген зазначив:
«Ми вже звикли до конкуренції з ними. Нашою метою з моменту заснування є пропонувати більш якісні послуги за якомога меншою ціною. Крім того, завдяки появі в нашому флоті нових Airbus 321neo ми вже випередили Ryanair за видатками».

У ірландського лоукоста дотримуються протилежної думки, наполягаючи, що мають найнижчу у Європі собівартість одного пасажирського крісла, що сягає 27 евро, тоді як у Wizz Air цей показник сягає позначки 40 евро.
Отже, з урахуванням всіх анонсованих маршрутів, Ryanair та Wizz Air мають на двох 104 українських напрямки, допоки угорці мають відчутну перевагу над ірландцями 61 до 43.
До речі, цього року Wizz Air святкуватиме 10-мільйонного українського пасажира, починаючи з 2008 року.

СТОЛИЧНА ХАТИНКА ДЛЯ ДІДА ЕРНЕСТА
Ще одна європейська бюджетна авіакомпанія, що оперує в Україні, також стала ньюзмейкером жовтня. Мова про італійського перевізника Ernest Airlines, який 18 жовтня відкрив у Києві своє представництво (до речі, ні Ryanair, ні Wizz Air не мають власних представництв в українських містах), яке буде виконувати функцію авіакас із продажу квитків та кол-центру з інформаційної підтримки пасажирів.
«У жовтні 2017 року ми виконали свої перші рейси з Мілана до Львова, а сьогодні святкуємо відкриття нашого представницького офісу в Україні, маючи в активі півмільйона перевезених пасажирів між нашими двома країнами»,
- нагадав Шаді Ель Таннір, голова правління Ernest Airlines.
Пан Таннір також анонсував відкриття нової бази в київському аеропорту ім.Сікорського, яке заплановано на квітень 2020-го - перевізник планує базувати тут два літаки. Окрім цього, в Ernest Airlines планують відкрити додатково ще п’ять нових маршрутів: три з Києва (до Венеції, Барі та Трієста), та по одному зі Львова (до Болонії) та Одеси (до Мілана). Також у планах авіакомпанії отримати українську ліцензію, створивши місцеву компанію, яка опікуватиметься також внутрішніми рейсами.

Наразі авіаперевізник оперує в чотирьох українських аеропортах - Київ, Львів, Одеса та Харків. Флот авіакомпанії складає 4 літаки сімейства Airbus та протягом наступного року збільшиться до 8 лайнерів. До речі, недостатньою кількістю літаків обумовлювались непоодинокі випадки скасування та затримок українських рейсів Ernest Airlines. Залишається надія, що з поповненням флоту та базуванням двох літаків в Україні ці проблеми будуть розв’язані.

НОВІ НАПРЯМКИ УКРАЇНСЬКОГО ЛОУКОСТЕРА
Не залишилась осторонь жовтневих оновлень й українська лоукост-авіакомпанія SkyUp Airlines. 10 жовтня флот авіакомпанії поповнився дев’яти літаком. Цього разу перевізник віддав перевагу Boeing 737-900, який має 215 крісел у компонуванні full economy та відтак буде найвмісткішим літаком у флоті. Щодо зимового розкладу, то авіакомпанія потішила своїх шанувальників не тільки новими міжнародними, а й внутрішніми рейсами. Так, з 17 жовтня SkyUp Airlines відкрила відразу два нових внутрішніх рейси зі Львова - до Києва та Харкова. До речі, львівський аеропорт ім.Данили Галицького стане другим після столичного Борисполя за кількістю регулярних рейсів авіакомпанії. Окрім згаданих рейсів, протягом зимового періоду літаки SkyUp Airlines літатимуть зі Львова до Праги, Тель-Авіва, Шарджи та Парижу - Бове. Саме тому з 26 жовтня авіакомпанія відкрила у львівському аеропорту свою нову базу з літаком Boeing 737-800. На думку генерального директора SkyUp Airlines Євгенія Хайнацького, співпраця з аеропортом Львів вже на такому рівні, що виникла необхідність у базуванні літака, який обслуговуватиме як регулярні, так і чартерні рейси перевізника.
Щодо основного аеропорту Бориспіль, де авіакомпанія розташувалась у терміналі F, протягом зими 2019-2020 пасажири SkyUp Airlines зможуть дістатись новими рейсами до Пардубіце (Чехія), гірськолижних Турина (Італія), Зальцбурга (Австрія) та Попрада (Словаччина), а також до екзотичного Коломбо (Шрі-Ланка).

ЕКЗОТИЧНІ ЧАРТЕРНІ ПЕРЕГОНИ
Суттєві події відбулись наприкінці жовтня і на ринку чартерних перевезень. Українська авіакомпанія AZUR air Ukraine з 22 жовтня відновила прямі рейси до тайського острову Пхукет, а вже за декілька днів розпочала програму рейсів до Дубая (ОАЕ, з 24 жовтня) та до карибського курорту Варадеро (Куба, з 25 жовтня). Щодо останнього, це перша в історії українського туристичного ринку чартерна програма на Кубу. Завдяки наявності у флоті AZUR air Ukraine трьох літаків Boeing 767-300 ER (взагалі флот авіакомпанії складає 6 літаків), всі зазначені рейси виконуватимуться без проміжних посадок. Крім того, один із літаків має два класи обслуговування - економічний та бізнес, отже відтепер чартерні рейсі можуть бути не тільки бюджетними, але й комфортними. До речі, починаючи з серпня цього року, авіакомпанія розпочала ще одну трансатлантичну чартерну програму - до Домініканської Республіки (аеропорт Ла-Романа).
У НЕБІ ЯК ВДОМА
Цього місяця було встановлено світовий рекорд за дальністю польоту. Найдовший комерційний рейс у світі виконала австралійська Qantas за маршрутом Нью-Йорк--Сідней. Екіпаж та пасажири Boeing 787-9 Dreamliner подолали 16200 км за 19 годин та 16 хвилин. Літак із 50 пасажирами на борту вилетів із США у п’ятницю 18 жовтня о 21.27 та здійснив посадку у Сіднейському аеропорту у неділю, 20 жовтня о 07.43 ранку за місцевим часом. Цей рейс мав експериментальний характер у межах проекту «Sunrise» мета якого - вивчити, як впливає на самопочуття людини таке тривале перебування в польоті. На шістьох пасажирах-добровольцях були технологічні пристрої, які слідкували, відповідно до спеціально спроектованого графіку, за сном, фізичними вправами, а також прийомом їжі та напоїв. Очікується, що за 2-3 роки безпосадковий рейс Нью-Йорк - Сідней стане регулярним.
Рекорд було встановлено завдяки новому літаку Boeing 787-9 Dreamliner, що отримав назву Kookaburra (різновид птахів, які мешкають в Австралії та Новій Гвінеї). Цей рейс є частиною досліджень Qantas щодо запуску комерційних польотів між східним узбережжям Австралії (Сідней, Мельбурн і Брісбен) і Нью-Йорком та Лондоном. Прямі рейси дозволять пасажирам заощадити до чотирьох годин загального часу в дорозі, йдеться у повідомленні авіакомпанії. Qantas назвав цей проект «Sunrise» на честь історичних польотів авіакомпанії Double Sunrise під час Другої світової війни. Її літаки виконували рейси, під час яких можна було побачити два сходи сонця. Щоправда, ці польоти були з посадками.

Варто зазначити, що до цього найдовшим у світі авіамаршрутом вважався рейс Сінгапур - Нью-Йорк. Його у жовтні минулого року, після п’ятирічної паузи, виконала Singapore Airlines на літаку Airbus 350-900 URL, подолавши відстань 15344 км (9534 мили) за 17,5 годин.
ЗАМОЖНІ ТЕЖ ПОТРЕБУЮТЬ ЛОУКОСТІВ
Авіаційна група Etihad, якій належить національна авіакомпанії ОАЕ Etihad Airways, та Air Arabia, перший і найбільший лоукост-авіаперевізник на Близькому Сході та в Північній Африці, 16 жовтня оголосили про підписання угоди про створення «Air Arabia Abu Dhabi», першої столичної авіакомпанії, що працюватиме за лоукост-моделлю.
Новий перевізник базуватиметься у столичному аеропорту Абу-Дабі та доповнить послуги Etihad Airways, забезпечивши зростаючий сегмент ринку бюджетних подорожей у регіоні.
Коментуючи знакову для близькосхідного регіону подію, Тоні Дуглас, CEO Ethihad Aviation Group, сказав:
«Абу-Дабі - процвітаючий культурний центр із чітким економічним баченням, побудованим на стійкості та диверсифікації. Завдяки різноманітним атракціям та пропозиціям емірата подорожі та туризм відіграють важливу роль в економічному зростанні столиці та ОАЕ. Співпрацюючи з Air Arabia та створивши першу бюджетну авіакомпанію в Абу-Дабі, ми виконуємо це довгострокове бачення».
Своєю чергу Адель Алі Алі, CEO Air Arabia Group, зазначив:
«Ми із задоволенням розпочинаємо співпрацю з Etihad, щоб створити Air Arabia Abu Dhabi, яка надалі обслуговуватиме зростаючий сегмент бюджетних подорожей на місцевому та регіональному рівні, використовуючи при цьому спільний досвід та можливості Air Arabia та Etihad Airways».

Модель дешевих авіаперельотів була вперше представлена в ОАЕ в 2003 році і з того часу швидко зростає завдяки зусиллям двох місцевих лоукост-перевізників - Air Arabia та flydubai. Сьогодні ринок Близького Сходу має третій найбільший прирост у внутрішньорегіональній швидкості проникнення перевізників. Бюджетні тарифи на авіаквитки у 2018 році становили 17% від загальної частки всіх пасажирських перевезень Близького Сходу, тоді як у 2009 цей показник складав лише 8%.

ДІЖКА ДЬОГТЮ ВІД ФЛАГМАНА
Напрочуд позитивному авіаційному жовтню не судилося завершитися на мажорній ноті. В останню п’ятницю місяця національна авіакомпанія МАУ оголосила про масштабне скорочення своїй мережі маршрутів та зміни у розкладі рейсів із 16 листопада. Для більшості експертів ринку рішення перевізника щодо оптимізації економічно недоцільних рейсів було цілком очікуваним, адже третій рік поспіль МАУ працює із значними операційними збитками.
«Корегуючи наш зимовий розклад, ми виходили з ретельного аналізу внутрішнього та транзитного трафіку, а також ситуації, коли МАУ (разом з іншими українськими авіакомпаніями) вимушена облітати територію РФ та стає неконкурентною на східному хабовому плечі, та інших факторів. Ми шкодуємо, що дані зміни торкнуться наших пасажирів, але маємо піти на ці кроки вперше за 27 років існування, аби оздоровити авіакомпанію»,
- заявив новообраний президент МАУ Євген Дихне у своєму зверненні до пасажирів.
Аналізуючи останні зміни, розумієш, що МАУ продовжить хабову модель розвитку своєї мережи, але намагатиметься уникати «проблемних» маршрутів, передусім на східному напрямку. Так, ще наприкінці вересня авіакомпанія повідомила про скасування власних рейсів до Алмати, а рейси до Нур-Султана, колишньої Астани, МАУ скасувала ще у грудні 2018.
За період 2016-2018 на цих двох напрямках збитки авіакомпанії склали $7,28 млн. Щодо останніх змін, авіакомпанія скоротила кількість рейсів до Бангкоку до трьох щотижня та повністю скасувала єдиний китайський напрямок - до Пекіна. Кожний пекінський рейс коштував МАУ додаткових $30 тис. у зв’язку з необхідністю обльоту «закритої» для українських авіаперевізників території РФ.

Отже, авіакомпанія, що генерувала значний транзитний потік через аеропорт Бориспіль, вимушена корегувати свої плани на зимовий період, аби залишитися у грі. Як це позначиться на роботі головного аеропорту країни, який за підсумками цього року очікує на новий рекорд за кількістю пасажирів, що не в останню чергу відбудеться завдяки саме МАУ? Крім того, оптимізація маршрутної мережі МАУ - це скорочення робочих місць основної обслуговуючої компанії «Аерохендлінг», зменшення надходжень від аеронавігаційних та пасажирських зборів (навіть незважаючи на судові суперечки між МАУ та Украерорухом), а також від неавіаційних послуг, що у підсумку відобразиться на фінансових показниках держпідприємства «Міжнародний аеропорт Бориспіль». З іншого боку, не отримавши чіткої «дорожньої карти» від уряду та профільного міністерства щодо надання рівних умов ведення бізнесу порівняно з іноземними перевізниками, керівництво МАУ вирішило рятувати себе самостійно, навіть у такий спосіб, що більше нагадує форму непрямого тиску. Час покаже, наскільки рішення нового менеджменту допоможуть авіакомпанії лишити зону фінансової турбулентності. Адже незалежно від ставлення до МАУ країні не варто втрачати єдиного національного мережевого авіаперевізника.

ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
04.11.2019
АЕРОПОРТ «СТАМБУЛ» СВЯТКУЄ ПЕРШУ РІЧНИЦЮ
Один із найбільших інфраструктурних проектів глобального масштабу, аеропорт «Стамбул» було урочисто відкрито для мільйонів
Авіаперевезення
14.10.2019
КАЛЕЙДОСКОП ВРАЖЕНЬ ІЗ TURKISH AIRLINES
Флагманський турецький авіаперевізник, який торік відзначив 25-річний ювілей своєї присутності в українському небі, має найширшу
Авіаперевезення
18.09.2019
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ ХАМАД – НОВИЙ ТОП-ХАБ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
Наприкінці серпня 2017 року до Міжнародного аеропорту Бориспіль вперше завітала п’ятизіркова авіакомпанія з Близького Сходу Qatar
Авіаперевезення
13.09.2019
ПІДРІЗАНІ КРИЛА: ЯК АВІАКОМПАНІЇ РЯТУЮТЬ ПРИЗЕМЛЕНІ 737MAX
Близько 400 літаків Boeing 737MAX залишаються на землі майже півроку, з березня 2019-го, через заборону польотів цієї серії