02.12.2019
СТРІМКА ВТЕЧА ДО ЕМІРАТСЬКОГО ЛІТА
Цього зимового сезону, що розпочався наприкінці жовтня, українська туристична спільнота активно обговорює тему Об’єднаних Арабських Еміратів. І справа не в тому, що за півроку тут розпочнеться грандіозне видовище EXPO-2020, що має привернути увагу більше 25 млн. відвідувачів зі всього світу. Наразі представники тревел-індустрії стурбовані кількістю авіарейсів, що протягом зими виконуватимуться з України до Еміратів.
Привід для занепокоєння насправді небезпідставний, адже вперше в історії між Україною та ОАЕ запроваджено рекордну кількість прямих рейсів - 39 щотижня. Деякі з них - регулярні, переважна більшість виконуються бюджетними авіакомпаніями, є також і чартерні.

ХТО, КУДИ ТА СКІЛЬКИ?
Авіакомпанія МАУ виконує рейси з Києва до міжнародного аеропорту Дубай (DXB, Термінал 1) щодня на літаках Boeing 737-800NG із двома класами обслуговування. У зв’язку з оптимізацією маршрутів, яку було запроваджено з 16 листопада, авіакомпанія скоротила кількість рейсів та змінила їх розклад на менш зручний. Якщо раніше рейси до Дубая мали ранковий час вильоту з Борисполя та вечірній зворотній рейс, відтепер прибуття літаків МАУ в ОАЕ відбувається о 2.30 ранку, а виліт до Києва - о 4.00 ранку. З погляду на мережеву модель перевізника, подібний розклад більш розрахований на трансферних пасажирів, що прямують через Київ до країн Європи. Проте для туроператорів він не є зручним, адже унеможливлює розрахунок турпакетів із комфортним часом заїзду та виїзду до/з готелів. До речі, свого часу саме за таким «нетуристичним» розкладом виконувала рейси Київ-Дубай авіакомпанія «АероСвіт», але тоді конкурентне середовище було зовсім іншим. Втім, станом на сьогодні пропозиції щодо відпочинку в ОАЕ з перельотом від МАУ опубліковані на сайтах туроператорів TUI Ukraine, Tez Tour, TPG та «Aрістея-тур».
Враховуючи той факт, що середня частка трансферних пасажирів МАУ складає 30% пасажиропотоку авіакомпанії, а завантаженість рейсів (load factor) - десь 75%, щотижня кількість пасажирів, які обирають національного перевізника, аби дістатись із Києва до Дубая, становить близько 700 осіб.
Найбільшу кількість щотижневих рейсів між ОАЕ та Україною виконує дубайський лоукост-перевізник flydubai, який базується у Терміналі 2 міжнародного аеропорту Дубай (DXB), хоча останнім часом перевів деякі з своїх рейсів до Терміналу 3, що є базовим для материнської авіакомпанії Emirates. У зимовому розкладі flydubai значаться щоденні рейси до Києва (двічі на день) та рейси до Одеси (тричі на тиждень). У зв’язку з приземленням у березні цього року літаків Boeing 737MAX, якими перевізник оперував на рейсах до української столиці, наразі на обох маршрутах flydubai експлуатує Boeing 737-800NG із двома класами обслуговування.
Успішність операцій flydubai на українському ринку (17 рейсів на тиждень) пояснюється багатьма чинниками. По-перше, авіакомпанія має сучасний флот - 55 літаків із середнім віком 4 роки. По-друге, пасажир може обрати не тільки подорож до Дубая, але й скористатися розгалуженою мережею маршрутів flydubai на Близькому Сходу та в Азії. По-третє, у тісній співпраці з Emirates дубайський лоукост має можливість підвозити українських пасажирів у спільний хаб у міжнародному аеропорту Дубай із продовженням маршруту на крилах однієї з найкращих авіакомпаній світу.
Не дивно, що рейси flydubai відображені у турпакетах до ОАЕ на сайтах багатьох українських туроператорів, що спеціалізуються на цьому напрямку: «Компас Україна», Join UP!, TPG та «Арістея-тур». Слід зазначити, що пропозиції всіх вказаних туроператорів передбачають гарантовані квоти місць на нічному рейсі авіакомпанії (прибуття до Дубая - о 6.40 ранку, зворотній виліт - о 18 годині). Щодо денного рейсу, який прибуває до Дубая о 21.50, а відлітає до Києва о 9.20 ранку, - його туроператори здебільшого використовують для стикувальних маршрутів до Коломбо (Шрі-Ланка), Занзібара тощо.
За попередніми підрахунками, кількість українців, які щотижня відвідують Дубай на крилах flydubai (без урахування трансферних пасажирів) становить приблизно 1800-1900 осіб.
Інший арабський лоукостер, авіакомпанія Air Arabia, цієї зими збільшила кількість київських рейсів до семи щотижня. На своїх рейсах із міжнародного аеропорту Шарджа до Києва авіакомпанія використовує літаки Airbus 320 із компонуванням full economy. На відміну від свого дубайського конкурента, Air Arabia не ставить за мету співпрацю з туроператорами на умовах придбання гарантованих квот на рейсах, віддаючи перевагу залученню якомога більшої кількості партнерів на зручних фінансових умовах. Втім, на сайтах трьох українських туроператорів Coral Travel, Tez Tour та TPG відображені пропозиції, які включають гарантовані місця на рейсах Київ--Шарджа від Air Arabia. Не меншою популярністю серед українських туркомпаній та пасажирів користуються стикувальні маршрути авіаперевізника через хаб у міжнародному аеропорту Шарджа. Протягом останніх років значна кількість туристів, подорожуючих до Шрі-Ланки та особливо Індії, скористались саме рейсами Air Arabia. До того ж, завдяки нещодавньому поповненню флоту літаками Airbus 321neoLR, що здатні виконувати рейси на далекі відстані, Air Arabia розпочала виконувати рейси до малайзійської столиці - міста Куала-Лумпур, чим також потішила українських пасажирів.
Враховуючи місткість ПС Airbus 320 та попит на транзитні маршрути Air Arabia, щотижнева кількість українців, що подорожують з авіакомпанією саме до Шарджи, приблизно становить 650 пасажирів.
Після першої невдалої спроби дворічної давнини, рейс із Києва до Дубая на зимовий період 2019-20 запровадила авіакомпанія AZUR air Ukraine, яка афільована з туроператором ANEX Tour. Чартерний рейс виконується двічі на тиждень на широкофюзеляжному Boeing 767-300ER із двома класами обслуговування. Він прибуває в міжнародний аеропорт Аль Мактум (DWC), що розташований на 37 км південніше Дубая, в Джебель Алі, та обслуговує здебільшого чартерні та лоукост-рейси.
Окрім туроператора ANEX Tour, який генерує завантаження чартерних рейсів до Дубая завдяки реалізації турпакетів, певну квоту місць на цих рейсах також має туроператор Pegas Touristik.
Слід зазначити ще й те, що, на відміну від МАУ, flydubai та Air Arabia, які, окрім співпраці з туркомпаніями, мають власну дистрибуцію, AZUR air Ukraine не здійснює продаж авіаквитків на чартерні рейси. Отже, фінансова відповідальність щодо завантаження рейсів Київ-Дубай повністю лягає на плечі туроператора ANEX Tour.
За умови 100%-вого завантаження чартерних рейсів, близько 650 українських туристів відвідують Дубай завдяки двом щотижневим рейсами AZUR air Ukraine, що практично співпадає з об’ємами МАУ та Air Arabia, які виконують рейси щоденно.
У травні цього року український лоукост-перевізник SkyUp Airlines, який афільовано з туроператором Join UP!, виконав декілька рейсів за маршрутом Харків--Шарджа. Як з’ясувалось, це була репетиція перед великою зимовою регіональною програмою, адже з жовтня перевізник анонсував рейси до Шарджи відразу з трьох регіональних аеропортів -- Харкова, Львова та Запоріжжя. Із кожного з українських аеропортів рейси до Шарджи виконуються двічі на тиждень, на літаках Boeing 737-800NG у компонуванні full economy. Отже, за умови максимальної завантаженості більше 1100 пасажирів лоукост-перевізника щотижня відпочиватимуть в ОАЕ. Враховуючи той факт, що Харків залишився без «регулярних» Еміратів ще у 2014 році (з 2011 по 2014-й рейси виконували flydubai та Air Arabia), а інші два міста взагалі не мають подібного досвіду, цілком слушним постає питання, чи достатьньо буде попиту, аби всі три регіональні програми відбулись.

РЕГІОНАЛЬНІ ДУМКИ
ЗАПОРІЖЖЯ. ПОПИТ Є, АЛЕ ЧИ ВИСТАЧИТЬ ТУРИСТІВ?
Представники запорізьких турагенцій стверджують, що тури з вильотом з їх рідного міста користуються попитом. Директор турагентства «Сварог-тур» Вікторія Зеленко вважає, що будь-який новий авіамаршрут, що запроваджують у місцевому аеропорту, завжди викликає зацікавленість споживачів. Подібна тенденція була влітку, тому є всі підстави очікувати теж саме стосовно Еміратів.
«Наскільки мені відомо, перший рейс із Запоріжжя до Шарджи було повністю розпродано, отже, це добрий сигнал. У мене також є бронювання як на найближчі дати, так й на подальші рейси, аж до березня наступного року. Багатьом туристам набрид відпочинок виключено в Єгипті та Туреччині, тож поява прямих рейсів до ОАЕ, безумовно, на часі», - резюмує Вікторія.

Директор турфірми «Баядера» Олена Кондрашова додає, що важливим чинником затребуваності нового напрямку є вартість відпочинку.
«Допоки на рейси із Запоріжжя з’являються акційні пропозиції на кшталт $200-250 з особи за весь турпакет, попит буде сталим. Тим паче, що подібний рівень цін подекуди навіть нижчий, ніж з вильотом із Києва, хоча в столиці більше варіантів рейсів та жорсткіша конкуренція між туроператорами», - вважає Олена.

ЛЬВІВ. ЕМІРАТИ ЯК ЗИМОВА АЛЬТЕРНАТИВА ЄГИПТУ
На думку багатьох місцевих співрозмовників, взимку Еміратам до снаги стати реальною альтернативою Єгипту, але з урахуванням деяких особливостей цього напрямку.
«Взимку в ОАЕ вища температура повітря та води, абсолютно інший рівень екскурсійної програми, чудові можливості для якісного шопінга. Але при цьому бюджет подорожей до ОАЕ та Єгипту важко порівнювати. На додаток треба бути готовим до того, що в ОАЕ готелі з улюбленою концепцією «Все включено» - в досить обмеженій кількості та переважно високобюджетні», - нагадує головний менеджер львівської агенції «Корона-тур» Галина Татарин.
Також, на думку Галини, безумовною перевагою Еміратів є практично нульовий рівень злочинності та відсутність політичних потрясінь, що час від часу спалахують у Єгипті, завдаючи морального дискомфорту особливо вразливим клієнтам.
Експерти сходяться на думці, що два щотижневих рейси - можливо, й забагато для регіону. З іншого боку, якщо попит виявиться недостатнім, є варіант зменшити кількість рейсів до одного, але не скасовувати програму.

ХАРКІВ. ЄГИПЕТ ПОКИ ПЕРЕМАГАЄ
На тлі великої кількості рейсів на єгипетські курорти ажіотажу щодо рейсу до ОАЕ в харківських турагенціях поки не спостерігають.
«На кожні 20 резервацій по Єгипту маю одне бронювання до ОАЕ. Все вирішують ціна та наявність концепції «Все включено», - констатує директор з туризму харківської тур фірми «Мандарин» Оксана Плугатирьова.
За її спостереженнями, клієнти дійсно прагнуть змінити напрямок для зимового відпочинку, але коли бачать фінальну суму, яку мають витратити на відпочинок, знов обирають Єгипет.
Дмитро Сероухов, генеральний директор туроператора Join UP!, який практично самотужки завантажує три регіональні програми перевізника, констатує, що переважна більшість агенцій погано знайомі з продуктом ОАЕ, отже, відповідно, не можуть професійно пропонувати його своїм клієнтам. Але це можна виправити, адже Join UP! у подальшому планує організацію низки рекламних турів, а також всіляко посилювати маркетингові активності, аби сприяти популяризації ОАЕ на українському ринку.
«З іншого боку, ми розуміємо, що регіональний клієнт менш платоспроможний. Але рейси завантажуються, кожний наступний тиждень краще, ніж попередній. Є резервації навіть на березень, подібна динаміка та глибина продажів нас цілком влаштовують», - додає Дмитро.

НІХТО НЕ ВІДСТУПАТИМЕ
За попередніми підрахунками, кожного тижня близько 5000 (!) українців вирушають у мандрівку до ОАЕ. Безвізовий в'їзд між країнами, який було запроваджено майже 2 роки тому, значно посприяв вільному пересуванню наших співвітчизників до чарівної країни з Близького Сходу: достатньо самостійно придбати квиток та забронювати готель, аби за 5 годин змінити українську зиму на аравійське сонце. В цій ситуації туроператори та авіакомпанії змушені застосовувати різноманітні заохочувальні програми та акційні цінові пропозиції.
Керівник напрямку «Емірати» туроператора «Компас Україна» Олександр Щекин нагадує, що тури до ОАЕ вже мали тенденцію «горіння» на початку листопада - і не останньою чергою за рахунок різкого збільшення обсягів перевезень. Саме тому наявність акційних пропозицій цілком вірогідна й протягом зимового сезону. На його думку, подібні кроки застосовуватимуть передусім ті гравці, що мають великі обсяги гарантованих місць або власні чартерні рейси.
Так, наприклад, туроператор ANEX Tour пропонує на початку грудня тижневий відпочинок у 3-зірковому готелі Шарджи з урахуванням авіаквитка за ціною від $275. І це не єдиний випадок, коли вартість тижневого відпочинку в ОАЕ, що пропонується великими туроператорами, не перевищує $300-350 на особу. Щодо авіакомпаній, SkyUp Airlines була вимушена оголосити акцію «Kids Go Free» («Діти подорожують безкоштовно») на свої регіональні рейси до Шарджи, аби підтримати відповідний рівень продажів на цьому напрямку. При цьому мінімальна вартість квитка для дорослого становить 120 євро в один бік без урахування багажу.
Не варто забувати й про інші «теплі» напрямки, що активно розвиваються завдяки чартерним рейсам й можуть скласти гідну цінову конкуренцію Еміратам. Передусім це китайський Хайнань, куди виконують рейси МАУ на замовлення туроператора «Компас Україна» та SkyUp Airlines на замовлення туроператора Join UP! На деякі дати низького сезону вартість тижневого відпочинку на екзотичному острові в Південно-Китайському морі складає близько $300-350 на одну особу. А за додаткові $150-200 вже можна отримати 11-денний відпочинок на Шрі-Ланці завдяки рейсу Київ-Коломбо від SkyUp Airlines та Join UP! Якщо ж збільшити бюджет до $700-750, то є всі шанси опинитись на тайському острові Пхукет або на кубинському курорті Варадеро, куди виконує чартерні рейси авіакомпанія AZUR air Ukraine на замовлення туроператора ANEX Tour.
Отже, у разі, якщо Емірати в окремих сегментах дійсно зрівняються за цінами з відпочинком у Єгипті, невідомо, чи виграє від цього туристичний ринок загалом. Безумовно, великі туроператори суттєво ризикують отримати збитки, але водночас відкривають нові можливості для тих клієнтів, що не змогли б собі дозволити відпочинок в Еміратах за «чесною» ціною. Це сприятиме популяризації напрямку та появі повторних відвідувачів. З іншого боку, в разі збалансування обсягів перевезень і, як наслідок, повернення вартості відпочинку в ОАЕ до її реальних позначок, турагенціям буде доволі складно знайти аргументи та пояснення для своїх клієнтів, які будуть вкрай розчаровані «різким подорожчанням» еміратського відпочинку.


ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Владислав ФРІШКО
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Турбізнес
Турбізнес
10.01.2020
РІК 2019 : ПОДІЇ ТА ПІДСУМКИ
У підсумковому номері UTG ми вирішили згадати знакові події, які вплинули на туристичну індустрію в році, що минає, або ж
Турбізнес
10.10.2019
ВЕРЕСНЕВИЙ ЛИСТОПАД
Двічі на рік, напередодні туристичних виставок, ми готуємо підсумково-аналітичні матеріали щодо ситуації на українському
Турбізнес
03.08.2019
БОДРУМСЬКЕ ЛІТО: ЧИ СПРАВДИЛИСЬ НАДІЇ ТУРОПЕРАТОРІВ
Цього літнього сезону туроператори mass market зробили велику ставку на Бодрум. Чартерні рейси до аеропорту Мілас виконуються не
Турбізнес
12.07.2019
IPW 2019 У ЗОЛОТОМУ ШТАТІ
Понад 6000 учасників із понад 70 країн збиралися в Анахаймі, штат Каліфорнія, з 1 по 5 червня, на IPW 2019 - головній туристичній