26.02.2019
РАФАЛ МІЛЧАРСЬКІ , CEO «LOT - ПОЛЬСЬКІ АВІАЛІНІЇ»
В останні дні року, що минув, національний перевізник нашого західного сусіда, авіакомпанія «LOT - Польські Авіалінії» відзначила своє 90-річчя.
Сьогодні LOT є одним із найстаріших перевізників Східної Європи, який попри те має один із наймолодших авіапарків. Станом на лютий 2019 року у флоті авіакомпанії - 73 літаки, зокрема найсучасніші Boeing 737-MAX 8, Boeing 787-8 Dreamliner та Boeing 787-9 Dreamliner. З 2003 року «LOT - Польські Авіалінії» входить до найбільшої авіаційної групи Star Alliance.
В Україні авіакомпанія «LOT - Польські Авіалінії» є другим за присутністю іноземним перевізником. Виконує рейси до п’яти українських міст: Києва (обидві аеропорти), Львова, Одеси, Харкова та Запоріжжя. За підсумками минулого року авіакомпанія виконала в/з України 15813 рейсів, що майже на 25% більше проти 2017 року.
З нагоди святкування 90-річного ювілею з дня заснування «LOT - Польські Авіалінії» UTG поспілкувалася з генеральним директором авіакомпанії паном Рафалом Мілчарські.

Як ви оцінюєте підсумки роботи авіакомпанії у 2018 році?
Для LOT це був третій рік поспіль, позначений зростанням обсягу перевезених пасажирів. За минулий рік ми поповнили флот, розширили мережу польотів та збільшили прибутковість LOT. Це підтверджує наш статус авіакомпанії, що зростає найшвидше в Європі. Також було розпочато польоти за 20 новими напрямками, серед яких хочу відзначити Майамі. А також, уперше в історії LOT, ми започаткували нові далекомагістральні рейси з нашого хабу в Будапешті до двох популярних мегаполісів у США - Нью-Йорка та Чикаго.
З 2016 року ми впроваджуємо стратегію, спрямовану на прибуткове та інтенсивне зростання різних секторів нашого бізнесу. Три роки тому мало хто вірив, що LOT може бути прибутковим та надійним партнером. Однак з того часу ми отримали прибуток, що перевищив 180 млн. злотих у 2016 році, 280 млн. - у 2017-му та 200 млн. злотих - минулого року. Цей результат дійсно позиціонує LOT на крок попереду інших конкурентів в регіоні Центральної та Східної Європи. За цей період ми відкрили понад 60 нових маршрутів і практично вдвічі збільшили наш флот, в якому разом з останнім замовленням - більше 80 повітряних суден. Зрештою, наші досягнення безпосередньо залежать від наших пасажирів та їхнього бажання обирати наші послуги. Саме тому я дуже тішуся тим фактом, що минулого року ми досягли позначки майже в 9 млн. пасажирів.
Дев’яносто років із дня заснування - визначна подія. Які, на вашу думку, основні здобутки авіакомпанії на цьому шляху? Та які плани має LOT до кінця першого 100-річчя?
Ми не тільки вижили на конкурентному ринку як польський перевізник - нас стали сприймати як регіонального конкурента в Центральній та Східній Європі. Адже ми добре пам’ятаємо часи, коли ніхто не вірив в LOT як конкурентоспроможну та прибуткову авіакомпанію. Що стосується майбутнього, то я бачу LOT пріоритетною авіакомпанією для пасажирів нашого регіону, тобто поляків, українців, угорців, словаків та інших мешканців Центральної та Східної Європи. Також у найближчі 10 років мені б хотілося побачити LOT у новому транспортному хабі, як авіакомпанію, що перевозить на бортах найсучасніших літаків близько 20 млн. пасажирів на рік по всьому світові.
Ринок повітряного транспорту в Європі зростає вже більше року, але водночас багато авіакомпаній не витримують конкуренції та банкрутують -- Air Berlin, Primera Air, Small Planet, Germania. Які ваші прогнози на 2019 рік?
Європейський ринок повітряних перевезень є надзвичайно конкурентним. Коли ми плануємо нові маршрути, обов’язково беремо до уваги і лоукостерів, і класичних гравців. Сподіваюсь, що ювілейний 2019-й стане для «LOT -- Польські Авіалінії» черговим роком зростання та зміцнення позицій прибуткового і привабливого своїм сервісом авіаперевізника в Центральній та Східній Європі. Також 2019-й буде роком, що на крок наблизить нас до виконання нашої стратегії «LOT 2020». А це означає, що за підсумками поточного року ми маємо зрости вдвічі проти 2016-го у Західній Європі.


Які основні конкурентні переваги LOT, у чому запорука успіху авіакомпанії?
Все почалося з ідеї про те, що LOT є не тільки флагманським перевізником Польщі, але й лідером повітряного транспорту для всього регіону Центральної та Східної Європи. Один із ключових факторів, що сприяють широкому зростанню LOT, - мета консолідації розділених ринків у цій частині континенту. Існує безліч зв'язків, є достатній потенціал для подальшого розширення. Зручна геолокація Варшавського хаба дає LOT неабияку перевагу при перевезені пасажирів із сусідніх країн через свій базовий аеропорт. Нещодавно ми почали розвивати наші операції в аеропорту Будапешта, де зробили свій додатковий хаб, скориставшись можливостями власного авіафлоту. Завдяки цьому потенціал наших перевезень може зрости додатково на 8 млн. пасажирів, що сконцентровані в цьому регіоні. Щодо рівня надання послуг, LOT сприймається як дуже доброзичлива та клієнт-орієнтована авіакомпанія, яка намагається надати кожному пасажирові персональний сервіс. Саме це найбільш цінне в сьогоднішньому глобалізованому світі.
Ваше ставлення щодо проекту нового транспортного хабу - наскільки це на часі і як може вплинути на розвиток авіакомпанії LOT?
Центральна та Східна Європа є динамічно зростаючими ринками континенту, і вони потребують на свій регіональний транспортний хаб, оскільки центральні аеропорти сьогодні працюють на межі можливостей. Новий транспортний хаб сприятиме створенню нових залізничних шляхів та автомобільних доріг в регіоні, де мешкає близько 180 млн. людей, та з моменту запуску обслуговуватиме до 45 млн. пасажирів на рік. Новий аеропорт буде розташований у 40 км на схід від Варшави, дістатися туди потягом від залізничного вокзалу можна буде лише за 15 хвилин. Це дозволить авіакомпанії скористатися перевагами потрійного пасажирського руху та розширити низку маршрутів до Азії та Америки. Будівництво має розпочатись у 2021 році, а перші польоти заплановані на 2027-й. У подальшому буде обладнано більше злітно-посадкових смуг та терміналів , що має збільшити потужність до 100 мільйонів пасажирів на рік.
Що означає для вашої авіакомпанії український ринок?
Безумовно, Україна є одним із ключових ринків LOT у Центральній та Східній Європі. Протягом останніх трьох років ми відкрили не тільки нові напрямки з України через Варшаву і далі по всій нашій мережі до Західній Європі та Північної Америки, а й збільшили кількість частот на вже існуючих українських маршрутах. Крім того, ми вирішили з'єднати декілька міст із польськими регіонами, запроваджуючи нові рейси між польськими містами Познань, Бидгощ і Ольштин та українським Львовом. Загалом на сьогодні LOT щотижня виконує до 85 рейсів між Польщею та Україною.
Скільки пасажирів скористались українськими маршрутами LOT у 2018 році? Яка кількість серед них була трансферними ? Які найбільш популярні маршрути серед українців?
Наш сервіс має великий попит з боку українських пасажирів. Місцевий ринок динамічно розвивається, і я пишаюся тим, що LOT стала однією з найбільш активно зростаючих на цьому напрямку авіакомпаній. За нашою статистикою, на рейсах з України, особливо з Києва, переважають трансферні пасажири, а найбільш популярними напрямками є Амстердам, Лондон, Париж, Торонто і Нью-Йорк. Наразі розвинена мережа наших трансферних маршрутів через Варшаву забезпечує українським пасажирам найзручніші умови для подорожей між Україною та Північною Америкою або країнами Центральної та Західній Європі. Загалом ми дуже задоволені нашими результатами в Україні. Хоча точна цифра щодо обсягу перевезень є конфіденційною інформацією, середній коефіцієнт завантаження наших літаків на українських маршрутах становить майже 80%.


Деякі європейські авіакомпанії (Wizz Air/Ryanair) використовують лібералізацію авіаційних зв'язків між Україною та Європейським Союзом і розпочали літати з України до третіх країн Європи (Польщі. Великобританії, Німеччини). LOT вже має досвід виконання прямих рейсів з Естонії та Угорщини. Чи вважаєте за можливе відкриття прямих рейсів з українських міст до інших європейських країн?
Філософія та стратегія LOT -- надання послуг ринкові Центральної та Східної Європи в цілому, в статусі «національного перевізника» регіону. Ця стратегія стосується й України. Ми дуже пишаємося тим, що нам висловлюють довіру та обирають як перевізника пасажири багатьох країн регіону. Водночас нам потрібно скористатися всіма операційними можливостями на таких ринках, як Угорщина або Естонія, де ми маємо ще більше потенціалу. Стосовно України, продовжувати зростання в цьому напрямку є нашою головною метою. Незважаючи на дискусію про лібералізацію, LOT прагне залишитися найбільшою авіакомпанією з ЄС, яка домінує на українському ринку та забезпечує зв'язки українців різного походження.
На авіаційному ринку спостерігається тенденція об'єднання авіакомпаній, але в нашому регіоні воно фактично ще не розпочалось. Чи вбачаєте ви можливість створення альянсу авіакомпаній регіону, наприклад польської, української, білоруської чи румунської?
Європейський авіаційний ринок суттєво роздрібнено, він потребує синергії та довгострокової стратегії розвитку. Саме тому ми створили польську авіаційну групу - з метою зміцнення нашої позиції та задля конкурентної боротьби з іншими великими гравцями в Європі. З моменту оголошення прибуткової стратегії зростання ми розвиваємося швидше, ніж будь-коли раніше. І ми відкриті для розвитку й рівноправного партнерства з іншими перевізниками (як приклад, Nordica), які вважають LOT сильнішим партнером для провадження своїх операцій.
LOT розпочав прямі рейси з Угорщини до Північної Америки. Якою, на вашу думку, є перспектива відкриття подібних рейсів з України, наприклад із сусіднього Львова?
Я хотів би, щоб LOT став найпопулярнішою авіакомпанією для інших країн. Ми шукаємо можливостей для розвитку, де є потенціал для цього, але це триває роками, перш ніж буде прийняте рішення про відкриття нового маршруту на великі відстані. Зараз ще зарано ділитися стратегією подальшого зростання в Україні.
Чи плануються нові маршрути LOT до інших українських міст -- Вінниця, Рівне, Кривий Ріг, Херсон, Чернівці?
Ми постійно спостерігаємо за потенціалом тих чи інших регіонів, аналізуємо можливості відкриття нових маршрутів. Звичайно, ми прагнемо, аби LOT стала пріоритетною авіакомпанією для українців, і я сподіваюсь, що за деякий час ми зможемо поділитися з вами гарними новинами.
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Олександр ЛАНЕЦЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Інтерв'ю
Інтерв'ю
01.08.2019
АНТОН ТАРАНЕНКО: «В ТУРИЗМІ НЕМАЄ ПРОБЛЕМ - Є НОВІ ВИКЛИКИ»
З персоною Антона Тараненка багато експертів пов’язують новий та доволі успішний етап розвитку туристичної галузі Києва. 18 липня
Інтерв'ю
31.05.2019
Ольга Пономарьова , директор компанії «Арістея-тур: «До 2020 року плануємо зрости щонайменше вчетверо»
Туроператор «Арістея-тур» відома широкому туристському загалу компанія. Маючи достатню кількість різноманітних пропозицій, серед
Інтерв'ю
23.02.2019
ЄВГЕНІЙ ХАЙНАЦЬКИЙ, ГЕНЕРАЛЬНИЙ ДИРЕКТОР SkyUp Airlines
Новачок української авіації, Sky Up Airlines, підсумовує перший рік свого існування. Про перші здобутки, знакові угоди та