10.01.2020
РІК 2019 : ПОДІЇ ТА ПІДСУМКИ
У підсумковому номері UTG ми вирішили згадати знакові події, які вплинули на туристичну індустрію в році, що минає, або ж позначаться на її розвитку найближчим часом. Оскільки статистичні дані 2019 року ще не підбито, замість цифр керуватимемось деякими трендами, що спостерігались у туристичній та авіаційній галузях.
Q1’19: AIRBUS ЗУПИНЯЄ A380, BOEING ПРИЗЕМЛЮЄ 737MAX, БОРИСПІЛЬ ВІДКРИВАЄ «F»
Початок року не назвеш успішним для обох «монстрів» літакобудування. 14 лютого Том Ендерс, CEO Airbus, зробив гучну заявку про те, що європейський авіаконцерн планує найближчими роками зупинити серійне виробництво свого найбільшого у світі пасажирського лайнера Airbus 380. Технологічна історія, яка розпочалась у січні 2005 року та коштувала консорціуму Airbus близько 12 млрд. євро, поступово добігає кінця. Створений для гідної конкуренції з Boeing 747 «Jumbo Jet», флагманський широкофюзеляжний мегалайнер Airbus 380 на прізвисько «Super Jumbo» став найбільшим серійним пасажирським літаком у світі, а свій перший комерційний рейс виконав 25 жовтня 2007 року за маршрутом Сінгапур--Сідней у лівреї Singapore Airlines. На жаль, світові тенденції останнього десятиріччя з оптимізації вартості авіаперевезень суттєво вплинули на комерційну привабливість Airbus 380, що спричинило зменшення замовлень з боку авіакомпаній. Останні роки книга замовлень A380 практично не поповнювалась, що призвело до скорочення щорічного виробництва - з 30 до 6 літаків. Після того, як основний замовник A380 авіакомпанія Emirates скоротила своє замовлення, підстав для продовження виробництва цієї моделі літака не залишилось. Останні Super Jumbo зійдуть із конвеєра у 2021 році та поповнять флот дубайської авіакомпанії.

Ще більш кепські справи спіткали американського літакобудівника. 10 березня під час виконання рейсу Адіс-Абеба - Найробі літак Boeing 737 MAX8 авіакомпанії Ethiopian Airlines з 157 пасажирами на борту розбився через 6 хвилин після злету. Жоден із пасажирів не вижив. Враховуючи той факт, що катастрофа Boeing 737 MAX стала другою протягом півроку (у жовтня 2018 такої ж аварії зазнав літак індонезійської авіакомпанії Lion Air із 189 пасажирами на борту), експерти дійшли висновку про системну технологічну помилку в програмному забезпеченні, яка спричиняла хибний вибір траєкторії та порушення швидкості при наборі висоти з подальшим неконтрольованим падінням літака. Як наслідок, починаючи з 13 березня 2019 авіаційні влади країн світу заборонили експлуатацію літаків Boeing 737 MAX. Водночас 371 літак серії MAX, що експлуатувалися багатьма авіакомпаніями, було приземлено.

Перший квартал 2019 року завершився позитивною для України новиною: після 5,5-річної перерви в головному аеропорту країни було розконсервовано термінал «F». Таке рішення було прийняте, аби обслуговувати рейси лоукост- та чартерних авіакомпаній в окремому терміналі. Станом на грудень 2019-го термінал надав послуги 2 млн. пасажирів, що становить близько 15% всього пасажиропотоку аеропорту Бориспіль за 2019 рік. Основними авіакомпаніями, чиї рейси обслуговуються в терміналі «F», є український лоукостер SkyUp Airlines та ірландський лоукостер Ryanair.

Q2’19: КІНЕЦЬ ПАРИЗЬКОЇ ГЕГЕМОНІЇ, ПЕРША РІЧНИЦЯ SKYUP, ПОВІТРЯНОМУ АВТОБУСУ - 50, КРАЩІ З КРАЩИХ ВІД SKYTRAX
Наприкінці березня з Франції до України надійшла приємна звістка: з 19 квітня французька авіакомпанія Aigle Azur розпочне пряме авіасполучення між Парижем (аеропорт Орлі) та Києвом. Таким чином, багаторічна гегемонія на маршруті Київ--Париж двох перевізників, Air France та МАУ, скінчилась. Завдяки домовленостям між авіаційними владами України та Франції обидві країни збільшили квоту на цьому маршруті та призначили по одному додатковому перевізнику з кожної сторони: Aigle Azur від Франції та SkyUp Airlines - від України. Авіакомпанія розпочала виконувати рейси до Києва тричі на тиждень, запропонувавши не тільки бюджетні ціни на авіаквитки, але й свою мережу з 25 напрямків до міст Європи, Північної Африки, Китаю та Бразилії.
21 травня свій перший рік в українському небі відсвяткувала авіакомпанія SkyUp Airlines. За перший рік своїх операцій перший український лоукост-перевізник виконав 5203 рейси, якими скористались 870 тис. пасажирів. Протягом року флот авіакомпанії збільшився з 1 до 7 літаків. Це 5 Boeing 737-800NG та 2 Boeing 737-700NG, середній вік яких становить 10,1 року. Карта польотів авіакомпанії станом на травень 2019 складалась із 46 маршрутів (31 регулярний напрямок та 15 чартерних), а найбільш популярними рейсами за кількістю виконаних стали Київ--Тбілісі (серед регулярних) та Київ--Шарм-ель-Шейх (серед чартерних). За перший рік свого існування авіакомпанія запропонувала пасажирам низку додаткових сервісів, доступних для бронювання на сайті перевізника: бронювання та оплата квитків на будь-які рейси авіакомпанії, додаткове замовлення багажу чи спортивного спорядження, вибір місця у салоні літака, попереднє замовлення бортового меню за концепцією «Celebrate your flight», можливість відстежувати статус свого рейсу за допомогою Sky Bot, який оперативно інформує про будь-які зміни щодо заброньованого рейсу.
Чудовий «подарунок» до першої річниці авіакомпанія SkyUp Airlines отримала за 3 дні від Баришевського районного суду Київської області, який виніс рішення про призупинення дії ліцензії авіакомпанії на виконання польотів. Незважаючи на абсурдність ситуації та правову колізію, авіакомпанії знадобилось чотири місяці, аби відстояти своє право літати та отримати позитивне рішення апеляційного суду. Можна тільки здогадуватись, які фінансові та іміджеві втрати зазнала авіакомпанія протягом судового процесу, а пасажирам довелося відчути моральний дискомфорт в очікуванні фінального рішення української Феміди.

Наприкінці травня один із двох найкрупніших авіаційних концернів святкував ювілей - Airbus виповнилось 50 років. 29 травня 1969 року під час Паризького авіасалону в Ле Бурже французький та німецький уряди підписали угоду про спільну участь у проекті під назвою «Airbus». Хоча не всі були у захваті від назви «Повітряний автобус», яка тоді викликала асоціації з певним, не досить високим, рівнем комфорту та обслуговування. Тим не менш, ця назва була однаково впізнаваною трьома європейськими мовами - французькою, німецькою та англійською, отже, була затверджена. П'ять десятиліть праці та досвіду перетворили Airbus з нішевого гравця на глобального «монстра» авіабудування. Сьогодні флот більшості авіакомпаній світу неможливо уявити без літаків серії A320, що стали вузькофюзеляжною «іконою» європейського авіавиробника, або A330 - однієї з найпопулярніших широкофюзеляжних моделей, чи A380 - найбільшого у світі пасажирського літака. Завдяки інноваційним рішенням книга замовлень Airbus постійно оновлюється ультрасучасними літаками (A320neo та A330neo, A321XLR, серія A350), попит на які зростає з боку провідних авіакомпаній світу.
18 червня під час Paris Airshow, що традиційно відбувається в Ле Бурже, було визначено найкращих у авіаційній галузі за версією Skytrax - поважної британської консалтингової компанії. У номінації «World’s Best Airline 2019» перемогу святкувала авіакомпанія Qatar Airways, яка отримала цю нагороду вп’яте. Щодо номінації «World’s Best Airport 2019», тут беззаперечним лідером, вже сьомий рік поспіль, було визнано сінгапурський аеропорт Changi.

Q3’19: НОВИЙ ПРЕЗИДЕНТ ДЛЯ МАУ, «ЧОРНИЙ» ВЕРЕСЕНЬ, САУДІЯ ВІДКРИВАЄ ДВЕРІ ТУРИСТАМ
На початку вересня стало відомо, що авіакомпанія МАУ не планує підписувати новий контракт з Юрієм Мірошниковим, який понад 25 років працював в авіакомпанії, а останні 15 - був її президентом. Таке рішення, на думку експертів, передусім пов’язане з негативними фінансовими результатами МАУ останніх трьох років, адже за підсумками 2018-го збитки авіакомпанії сягнули $100 млн. США при отриманому доході приблизно в $1 млрд. США. Новим президентом МАУ було обрано Євгена Дихне, який до цього працював на посаді першого заступника генерального директора МА «Бориспіль». Головне завдання для нового президента - вивід авіакомпанії з зони турбулентності та повернення до прибуткової операційної діяльності.
Цьогорічний вересень можна сміливо назвати «чорним» для авіаційної та туристичної галузей, адже протягом місяця її спіткало відразу 2 гучних банкрутства. Першою на авансцену вийшла французька Aigle Azur, знайомство з якою українських пасажирів було приємним, але нетривалим. Тож 6 жовтня, менш ніж за півроку від початку польотів між Парижем та Києвом, перевізник оголосив про скасування операцій не тільки в Україні, але й по всій своїй мережі. Фінансова діра у розмірі близько 20 млн. євро унеможливила подальший бізнес перевізника. Головними причинами краху авіакомпанії, що проіснувала на ринку авіаперевезень 73 роки та вважалась другою за обсягами у Франції, на думку більшості авіаційних експертів, стали економічні втрати на основному маршруті авіакомпанії до Алжиру, а також хибне управлінське рішення про початок виконання далекомагістральних рейсів у Пекін та Сан-Паоло. У зв’язку із скасуванням рейсів близько 13 тис. клієнтів авіакомпанії опинились за межами своїх країн, і більшість із них, 11 тис., - у Алжирі. Інформація про будь-які відшкодування пасажирам не надходила до теперішнього часу.

Наприкінці вересня всю Західну та Північну Європу сколихнула новина про банкрутство найстарішого у світі туроператора Thomas Cook. Компанія до останнього сподівалась на фінансову підтримку англійського уряду, але була вимушена зупинити свою операційну діяльність. Станом на вечір 22 вересня, коли остаточно стала зрозумілою подальша доля туроператора, у різних куточках світу відпочивали близько 600 тис. клієнтів Thomas Cook, зокрема 150 тис. британців, а заборгованість туроператора сягнула приблизно $2 млрд. Чому Thomas Cook збанкрутував, адже ринки Великої Британії, Німеччини та Скандинавії, на яких туроператор вів свої операції, доволі стабільні та розвиваються? По-перше, туроператор з 178-річною історією вчасно не відчув кардинальні зміни правил гри у галузі. В той час, коли більшість європейських мандрівників віддавала перевагу онлайн-технологіям, Thomas Cook тішився своїми 563 офлайн-офісами у Британії. Іншою причиною краху туроператора експерти вважають агресивну експансію лоукостів, передусім у регіонах Західної та Північної Європи, де й оперував британський гігант. Сфокусувавшись на перевезенні туристів саме з цих регіонів на популярні середземноморські курорти, лоукости попервах склали конкуренцію чартерним авіакомпаніям, а згодом почали тиснути й на туроператорів. Спостерігаючи за подіями навколо авіакомпаній Monarch та Small Planet, топ-менеджмент Thomas Cook мав час на адекватну реакцію, але був впевнений, що подібна доля не може спіткати компанію з багаторічним досвідом та флотом майже у 120 літаків, власними готелями та круїзними лайнерами. Операція «Маттерхорн», що була організована англійським урядом, стала наймасштабнішою з часів Другої світової війни репатріацією додому півтори сотні тисяч англійців збанкрутілого туроператора.

27 вересня, у Всесвітній день туризму, що було доволі символічним, Саудівська Аравія вперше у своїй історії оголосила про можливість отримання туристичних електронних віз для громадян 49 країн світу, в тому числі й України. Цей історичний крок для ультраконсервативної щодо іноземців країни став частиною державної програми «Vision 2030», затвердженої принцом Мухаммедом бін Салманом, яка сприятиме диверсифікації місцевої економіки. Класичний туризм в Саудівській Аравії вже отримав статус «білої нафти», що підкреслює ключову роль індустрії гостинності у зменшенні залежності економіки Саудівської Аравії від видобутку «чорного золота». Окрім дозволу на видачу туристичних віз, для іноземних громадянок також скасують правило, яке примушувало всіх без винятку представниць жіночої статі вдягати довге національне вбрання - абаю.

Q4’19: СТОРІЧЧЯ KLM, ДУОПОЛІЯ ЛОУКОСТІВ, РЕКОРД QANTAS, ВІВА КУБА, МАУ-ОПТИМІЗАЦІЯ, BOEING ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ВІД МАХ
7 жовтня сталася знакова подія у світовій авіації - свій сторічний ювілей святкувала Royal Dutch Ailines, що більш відома під абревіатурою KLM. За роки свого існування нідерландська авіакомпанія стала визнаним лідером світової авіації, а її бренд - найстарішим у світі.

Ірландська Ryanair та угорська Wizz Air - беззаперечні лідери серед лоукост-авіакомпаній Центральної та Східної Європи. У багатьох країнах регіону їхні маршрути дублюються аж до виконання рейсів у ті ж самі дні. Не стала виключенням й Україна, де конкуренти не дають спокійно дихати одне одному, синхронно реагуючи на відкриття нових рейсів чи аеропортів оперування. Варто було Ryanair торік доволі агресивно зайти на український ринок відразу до двох міст (Київ та Львів), як спокійне життя угорців закінчилось. За останній рік обидві авіакомпанії суттєво збільшили кількість маршрутів до існуючих українських аеропортів та відкрили свої рейси ще до двох міст - Одеси та Харкова, причому зробили це майже одночасно. На кінець вересня Ryanair та Wizz Air виконували рейси до 4 тих самих українських аеропортів, маючи при цьому 21 однаковий маршрут, або 20% від загальної кількості напрямків. У жовтні шляхи конкурентів трохи розійшлись: ірландці анонсували початок польотів з аеропорту Херсон, а угорці відповіли відкриттям у березні 2020-го рейсів із Запоріжжя. Зберігши статус-кво щодо кількості українських аеропортів оперування, обидва лоукости мають на двох 104 українських напрямки, допоки угорці мають відчутну перевагу над ірландцями 61 до 43.
У жовтні було встановлено світовий рекорд за дальністю польоту. Найдовший комерційний рейс у світі виконала австралійська Qantas за маршрутом Нью-Йорк--Сідней. Екіпаж та пасажири Boeing 787-9 Dreamliner подолали 16200 км за 19 годин та 16 хвилин. Літак із 50 пасажирами на борту вилетів із США у п’ятницю 18 жовтня о 21.27 та здійснив посадку у Сіднейському аеропорту у неділю, 20 жовтня о 07.43 ранку за місцевим часом. Цей рейс став частиною досліджень Qantas щодо запуску комерційних безпосадкових польотів між східним узбережжям Австралії (Сідней, Мельбурн і Брісбен) і Нью-Йорком та Лондоном, які дозволять пасажирам заощадити до чотирьох годин загального часу в дорозі. Qantas назвала цей проект «Sunrise» на честь історичних польотів авіакомпанії Double Sunrise часів Другої світової війни, коли протягом рейсу можна було двічі побачити сходи сонця.

25 жовтня було переписано історію українських чартерних програм. Цього дня відбувся перший рейс між Україною та Кубою. Авіакомпанія AZUR air Ukraine спільно з туроператором ANEX Tour розпочала виконання чартерної програми до курорту Варадеро. Завдяки наявності у флоті авіакомпанії широкофюзеляжних Boeing 767-300ER українські туристи отримали можливість дістатись карибських пляжів без проміжних посадок.
Наприкінці жовтня МАУ оголосила про масштабне скорочення своїй мережі маршрутів та зміни у розкладі рейсів, починаючи з 16 листопада. Аби знайти вихід із скрутного фінансового становища, національний перевізник вирішив позбутись «проблемних» рейсів та оптимізувати польотну програму. Під скорочення передусім потрапили маршрути з обльотом «закритої» для українських авіакомпаній території РФ - до раніше скасованих рейсів із Києва до Нур-Султана та Алмати МАУ скоротила кількість рейсів до Бангкока та відмінила всі польоти до Пекіна. Оптимізація польотної програми МАУ - це передусім зменшення транзитного потоку через аеропорт Бориспіль, скорочення робочих місць у самій авіакомпанії та в компаніях-партнерах, що обслуговували її рейси, та вимушені зміни планів сотень тисяч пасажирів. З іншого боку, не отримавши чіткої «дорожньої карти» від уряду та профільного міністерства щодо надання рівних умов ведення бізнесу порівняно з іноземними перевізниками, керівництво МАУ, аби залишитись у грі, вирішило рятувати компанію самостійно, навіть у такий спосіб, що більше нагадує форму непрямого тиску.
16 грудня стало відомо, що Boeing прийняв рішення про тимчасове припинення серійного виробництва моделі 737MAX, починаючи з січня 2020 року. Понад 9 місяців діє заборона на польоти цієї моделі по всьому світові, як наслідок, більше 400 лайнерів знаходяться в ангарах, приземлені у пустелях та навіть на паркінгах для авто. Це вже спричинило операційні проблеми багатьом авіакомпаніям, які вимушені корегувати свої плани, виходячи з довготривалої відсутності MAX’ів у своєму флоті, при цьому збитки корпорації Boeing наразі оцінюються приблизно в $9 млрд. За кілька днів до заяви Boeing Федеральне управління цивільної авіації США повідомило, що авіагіганту не варто очікувати на повернення 737MAX до польотів найближчим часом. За тиждень після оголошення про припинення виробництва MAX’ів Рада директорів корпорації Boeing ухвалила рішення про звільнення генерального директора Денніса Меленберга з метою відновлення довіри до компанії з боку клієнтів, регулюючих органів та інших зацікавлених сторін.
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Турбізнес
Турбізнес
01.10.2020
СІНГАПУР. Стань експертом із напрямку та вигравай подорож
Представництво АВІАРЕПС АГ від імені Ради з туризму Сінгапуру презентує ексклюзивний інформаційний проект для працівників
Турбізнес
20.09.2020
НЕНУДНЕ ЛІТО, АБО ВДАРИМО ПОДОРОЖАМИ ПО «КОРОНІ»
Коронавірусне календарне літо позаду, отже, можемо підбивати перші підсумки сезону, для якого важко підібрати позитивні епітети.
Турбізнес
02.12.2019
СТРІМКА ВТЕЧА ДО ЕМІРАТСЬКОГО ЛІТА
Цього зимового сезону, що розпочався наприкінці жовтня, українська туристична спільнота активно обговорює тему Об’єднаних
Турбізнес
10.10.2019
ВЕРЕСНЕВИЙ ЛИСТОПАД
Двічі на рік, напередодні туристичних виставок, ми готуємо підсумково-аналітичні матеріали щодо ситуації на українському