13.09.2019
ПІДРІЗАНІ КРИЛА: ЯК АВІАКОМПАНІЇ РЯТУЮТЬ ПРИЗЕМЛЕНІ 737MAX
Близько 400 літаків Boeing 737MAX залишаються на землі майже півроку, з березня 2019-го, через заборону польотів цієї серії літаків по всьому світі. Авіакомпанії змушені вдаватися до особливих заходів, аби зберегти літаки від руйнування. На літаках їздять навколо ангарів, їх переміщують до пустелі та ретельно захищають від птахів, що прагнуть знайти місце для гнізда. Про це у своїй колонці для Forbes USA пише журналіст Джеремі Богайськи.

З того часу, як після березневої катастрофи авіаційні влади усіх країн світу заборонили експлуатацію Boeing 737 MAX, на літовищах та складах авіакомпаній зберігаються 387 літаків цієї моделі. Ще 200 знаходяться на складах виробника - вони повністю зібрані, але не можуть бути доставлені замовникам. Наразі ніхто не береться прогнозувати дату повернення «максів» до неба, принаймні цього не станеться раніше зими, отже, літаки залишатимуться приземленими близько дев’яти місяців. Це означає, що деякі авіакомпанії наражаються на ризик того, що літаки в прямому сенсі зростуться з землею.

ЛІКНЕП ЗІ ЗБЕРІГАННЯ ЛІТАКІВ

Шини авіалайнерів, що тривалий час стоять на парковці, можуть примерзнути до асфальту за температури нижче нуля, попереджає інструкція з експлуатації Boeing до попередньої моделі 737. Автори інструкції рекомендують авіатехнікам підкладати під шини пісок або жорсткі фіброві підстилки та накривати чохлами колеса й гальмівні пристрої, аби захистити їх від дощу та снігу.
З настанням осені авіакомпанія Air Canada розглядає можливість переміщення своїх 24 лайнерів 737 MAX на південь, щоб зберігати їх у пустелі, повідомляє представник перевізника. Інша канадська авіакомпанія West Jet стверджує, що залишить свої 13 літаків у Канаді, але раз на тиждень вони з увімкненими двигунами будуть їздити навколо ангарів.
Літаки створені, аби рухатись, отже, наразі ціла армія авіаційних техніків працює над тим, аби лайнери не постраждали від тривалого перебування на землі. Чим тривалішим є приземлення, тим радикальнішими мають бути заходи по забезпеченню утримування літаків. Серед головних інструментів, що рекомендує інструкція з експлуатації 737 MAX, - жовта вінілова стрічка №471 для герметичного закупорювання всіх отворів та сенсорів, а також різноманітні мастильні матеріали.

Американська Southwest Airlines, найкрупніший експлуатант Boeing 737 MAX, зберігає свій флот з 34 літаків у сухому та спекотному кліматі пустелі Мохаве - на літовищі Вікторвіль (Каліфорнія). Раз на тиждень технічні спеціалісті запускають двигуни, що згідно інструкції компанії-виробника мають працювати «порожньо» близько 15-20 хвилин, аби випарилась волога, накопичена в мастильній та паливній системах. По закінченні деталі двигунів вкривають новим шаром масла, щоб уникнути появи іржі. Крім того, щотижня спеціалісти Southwest Airlines вмикають на приземлених лайнерах бортові комп’ютери та допоміжні силові установки.
За правилами, двері літаків, що зберігаються у пустелі, влітку мають бути відкриті, аби салони не постраждали від спеки, розповідає президент Ascent Aviation Services Девід Кверіо. Ascent Aviation Services - оператор одного з найкрупніших сховищ літаків у світі Pinal Airpark в Арізоні.
«Іноді на літаках, що припарковані, будують гнізда птахи, а особливо сміливі навіть намагаються зробити це безпосередньо у салоні», - запевняє Кверіо.

Зазвичай, каже він, літаки, що залишені на зберігання, перевіряються щодня, аби переконатись, що зовнішній захист не постраждав. Інструкція 737 визначає графік технічних процедур, а саме: щотижня літак необхідно оглядати на предмет виявлення іржі, кожні два тижні - вмикати електроніку мінімум на 2 години, кожні 30 днів літак треба переміщувати на третину оберту колеса, аби шини не протерлись. Ковдри та сидіння оглядають, аби виявити плісняву, а з водоприймачів паливних баків слід зливати воду, аби попередити появу бактерій та грибів, що має запобігти засмічуванню паливних фільтрів. Якщо літак не експлуатується більше двох місяців, інструкція рекомендує нанести захисну емульсію на нефарбовані металеві поверхні, опустити шторки ілюмінаторів, лобове скло покрити алюмінієвою фольгою, а сидіння - чохлами з бавовни. Після 90 днів зберігання необхідно приводити до руху закрилки, руль та інші системи контролю. Кверіо стверджує, що у випадку приземлення більш ніж на рік обидва літакобудівники, Boeing та Airbus, рекомендують повертати деякі моделі до робочого стану, перш ніж знову відправляти їх на зберігання.

Термін повернення 737 MAX до експлуатації неодноразово зміщувався. Деякі авіакомпанії можуть ухвалити рішення щодо переведення літаків до режиму довготривалого зберігання, тобто зняти акумулятори та інші «чутливі» елементи та законсервувати двигуни, розповідає Тім Земанович, президент компанії Fillmore Aviation, що спеціалізується на демонтажі літаків. За його словами, такий спосіб зберігання вдвічі дешевше, бо потребує меншої кількості регламентних робіт із технічного обслуговування. Проте у разі термінового повернення 737 MAX до експлуатації на підготовку літака буде потрібно значно більше часу.

ЛЕТИМО ЧИ НІ?

Boeing очікує, що авіаційні регулятори узгодять запропоновані компанією додаткові розробки 737 MAX та оновлений учбовий план для пілотів на початку четвертого кварталу 2019 року. Однак, враховуючи попередні затримки та нові технічні проблеми, про які стало відомо останніми місяцями, експерти вважають, що повернення 737 MAX може не відбутися цього року. Представник Southwest зазначив: як тільки Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) повідомить, що модель знову можна експлуатувати, авіакомпанія розпочне підготовку своїх 737 MAX до польотів. На кожен приземлений наразі літак перевізник планує витратити 120 годин технічних робіт, а весь парк літаків повернути до флоту протягом 30-60 діб.
Джеймс Асквіт, засновник та CEO в Holiday Swap, впевнений, що не варто очікувати на повернення 737 MAX цього року. У своїй колонці Forbes USA він звертає увагу, що надання дозволу на поновлення експлуатації Boeing 737 MAX від FAA не стане вирішенням проблеми ані для виробника, ані для авіакомпаній, що його експлуатуватимуть. По-перше, заборона затверджена авіаційними органами усіх країн, отже, Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) та інші регулятори також мають затвердити оновлення від Boeing, що означає тривалість процедури. По-друге, чи є стовідсоткова впевненість, що пасажири радо вітатимуть повернення літака та забажають скористатися послугами авіакомпаній, що використовуватимуть 737 MAX на своїх маршрутах?
Яскравий приклад іміджевих ризиків - Ryanair, який зробив ребрендінг своїх MAX, змінивши назву літака на 737-8200. Ще рік тому всі авіаперевізники з гордістю анонсували у своїх бортових журналах наявність найбільш ефективного Boeing 737 MAХ у власному флоті.
«Зараз я впевнений, - каже Джеймс, - авіакомпанії прагнутимуть не настільки наполегливо афішувати використання цього типу літака, особливо попервах після повернення у небо».
ТИМ ЧАСОМ…

Як стало відомо, з середини серпня деякі авіакомпанії відновили продаж квитків на більш ніж 32600 рейсів на Boeing 737 MAX, незважаючи на невизначеність із термінами повернення дозволу на експлуатацію цього типу літака. Про це повідомила британська Sunday Times з посиланням на аналітичну компанію OAG Aviation Worldwide Limited. За інформацією видання, TUI, United Airlines, American Airlines, Norwegian, Southwest, Icelandair та деякі інші авіакомпанії запланували вказану кількість рейсів на лайнерах MAX8 та MAX9 на листопад-грудень 2019.
Виконавчий віце-президент OAG Aviation Джон Грант вважає, що плани перевізників повернути до експлуатації 737 MAX із кінця жовтня свідчать про отримання відповідних гарантій від Boeing.
«Цю модель, вірогідніше за все, буде сертифіковано та допущено до польотів у вересні цього року або трохи пізніше», - пояснив експерт.
Але раптом цього не станеться, авіакомпанії будуть змушені міняти тип літаків або взагалі скасовувати рейси.

При підготовці статті використані матеріали Forbes USA
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
12.11.2019
ЖОВТЕНЬ АВІАЦІЙНИЙ
Другий осінній місяць видався напрочуд багатим на авіаційні події в Україні та світі. Недарма в ньому на добу більше, аніж у двох
Авіаперевезення
04.11.2019
АЕРОПОРТ «СТАМБУЛ» СВЯТКУЄ ПЕРШУ РІЧНИЦЮ
Один із найбільших інфраструктурних проектів глобального масштабу, аеропорт «Стамбул» було урочисто відкрито для мільйонів
Авіаперевезення
14.10.2019
КАЛЕЙДОСКОП ВРАЖЕНЬ ІЗ TURKISH AIRLINES
Флагманський турецький авіаперевізник, який торік відзначив 25-річний ювілей своєї присутності в українському небі, має найширшу
Авіаперевезення
18.09.2019
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ ХАМАД – НОВИЙ ТОП-ХАБ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
Наприкінці серпня 2017 року до Міжнародного аеропорту Бориспіль вперше завітала п’ятизіркова авіакомпанія з Близького Сходу Qatar