20.09.2020
НЕНУДНЕ ЛІТО, АБО ВДАРИМО ПОДОРОЖАМИ ПО «КОРОНІ»
Коронавірусне календарне літо позаду, отже, можемо підбивати перші підсумки сезону, для якого важко підібрати позитивні епітети.
Сезон був шалений, непередбачуваний, стресовий, але попри все він таки відбувся. Нехай там як, але український туристичний ринок витримав черговий іспит, незважаючи на всі негаразди, пов’язані з пандемією. Згадаємо, як все відбувалось.

НЕБО ВІДЧИНЯЄТЬСЯ, ОБЕРЕЖНО
Десь з початку травня туристичний та авіаційний ринки країни перебували в очікуванні позитивних новин щодо відновлення авіасполучення та початку сезону відпусток. Ситуація нагадувала події трирічної давнини, коли вся країна чекала на офіційне підтвердження візової лібералізації. Для українців, левова частка яких жодного разу не подорожувала за кордон, отримання безвізу з країнами ЄС тоді було «справою честі», показником належності до європейської цивілізації. Щодо подій цього року, то відкриття кордонів та відновлення авіасполучення розглядались туристичним та авіаційним ринком у форматі «вижити чи ні». Саме в такому фінансову стані опинились представники галузі наприкінці весни, адже, на відміну від європейських візаві, українські компанії не отримали жодної суттєвої фінансової підтримки від держави протягом локдауну, що розпочався у середині березня. При цьому 20 авіакомпаній Європи отримали фінансову допомогу від урядів своїх країн на загальну суму близько 34 млн. євро, в тому числі Lufthansa - 9 млн., Air France - 7 млн., KLM - 3,4 млн., Ryanair - 0,661 млн., Wizz Air - 0,331 млн.

Не дивно, що саме іноземні перевізники, маючи певну фінансову «подушку», першими анонсували відновлення своїх рейсів до Києва, у той час як українські перевізники МАУ та SkyUp Airlines були вимушені розраховувати лише на маршрути підвищеного попиту, які в умовах загального зменшення обсягів авіаперевезень мали б забезпечити комерційну привабливість. Саме тому протягом перших тижнів із відкриття українського неба, яке відбулось 15 червня, майже після тримісячної перерви, в українських аеропортах сідали літаки Belavia, Lufthansa, Turkish Airlines, Pegasus Airlines, KLM, Swiss, CSA, Ryanair та Wizz Air, при цьому жодного міжнародного регулярного рейсу від українських авіакомпаній не було. Щодо флагманського українського перевізника МАУ, відновлення рейсів, спочатку заплановане на 1 липня, було перенесене на 1 серпня. Український лоукост SkyUp до кінця літа фактично не відновив свою мережу регулярних рейсів, яка складалась переважно з маршрутів до країн ЄС.

Щодо кількості обслугованих пасажирів, загальну динаміку можна простежити на прикладі головного українського аеропорту. За вісім місяців поточного року, з січня по серпень, «Бориспіль» надав послуги 3503730 пасажирам, що на 65% (!) менше за аналогічний період 2019 року (9974298). При цьому кількість пасажирів, що скористались регулярними рейсами, склала 2332347 (-69%), а нерегулярними - 1171383 (-50%). Статистика цікава ще й тому, що порівняно з минулим роком частка «регулярних» пасажирів зменшилась на 10% (з 76 до 66%), натомість «нерегулярних» - збільшилась з 23 до 33%. Таким чином, обсяг нерегулярних, або чартерних, рейсів цього літа виглядав більш потужно, аніж регулярних. Про це - далі…

ЧАРТЕРНИЙ ПОРЯТУНОК ТА ВОРОЖІННЯ НА ВІДКРИТТЯ ЄВРОСОЮЗУ
Ближче до середини червня більш детально почали вимальовуватись контури туристичного пляжного сезону «Літо-2020». Тільки справжні відчайдухи розраховували на відкриття кордонів країн ЄС для українців на початку липня, переважна більшість експертів робили ставку на курорти Туреччини. Але постковідна прем’єра відбулась завдяки Балканській країні - саме туди, до Албанії, відлетів перший після локдауну чартер з українцями на борту. Хтозна, не опинись Албанія за декілька днів після вдалого старту у «червоній» зоні, можливо б, і стала вона «європейським» хітом цього літа. Але не судилось. З огляду на необхідність тестування по поверненню додому більшість запланованих регіональних програм до Албанії не відбулись, а з Києва кількість рейсів збільшилась не дуже суттєво. За тиждень після початку польотів «балканський дует» для українських туристів складався вже з Албанії та Чорногорії.

Безумовно, ковтком свіжого повітря для туристичного бізнесу стало 1 липня, коли за рішенням урядів обох країн відновилось авіасполучення між Україною та Туреччиною. Саме цього дня свої регулярні рейси до України поновили Turkish Airlines та Pegasus Airlines, а українські авіакомпанії розпочали чартерні програми до турецьких курортів з основних українських аеропортів.
Окрім Туреччини, з першого дня липня також відновилось чартерне сполучення між Україною та Єгиптом. Отже, несподівано український турист водночас замість «нічого» отримав практично «все», враховуючи, що Туреччина та Єгипет є двома найбільш відвідуваними курортними країнами.

І все ж українські турбізнес та авіація з нетерпінням очікували на відкриття кордонів із країнами ЄС для українців. Дискусії щодо ймовірної дати цієї події були чи не найзапеклішими в експертному середовищі. Навіть попри негативні для України рішення стосовно дати відкриття кордонів з 1 липня, а потім з 14 липня, переважну більшість представників індустрії не полишали надії щодо можливості потрапити бодай у декілька європейських країн, які будуть зацікавлені в українських туристах. Таким країнами стали Хорватія та Болгарія.

З відкриттям авіасполучення українські туроператори розпочали чартерні програми відразу за трьома хорватськими напрямками - до Пули, Спліта та Дубровника. Бажання відпочити у єдиній доступній українцям на той момент країні ЄС не зупинило навіть запровадження Хорватією обов’язкового тестування для українців з 11 липня.
Болгарія, попри рішення країн Євросоюзу не відкривати кордони для деяких третіх країн, розпочала приймати українців з 16 липня. Протягом першого місяця було декілька спроб болгарського уряду запровадити обов’язкове ПЛР-тестування для українців, але в підсумку, щонайменше до кінця вересня, ми відпочиватимемо у Болгарії без тестів.
Нажаль, ані Греція, на позитивне рішення якої розраховували в Україні, ані Кіпр чи інші європейські курорти станом на сьогодні не відкриті для відвідування українцями з біометричними паспортами з метою відпочинку.

ТУРЕЧЧИНА ЗРАЗКА «ЛІТО-2020»
Попри пізній початок літнього сезону відпусток у «гегемонії» турецьких курортів для українців не виникало сумнівів. Проте перед туроператорами, агенціями та клієнтами постало чимало питань стосовно відпочинку на турецьких курортах в умовах карантину. Як відновити програму польотів практично з середини сезону, чи безпечним буде перебування в турецьких готелях, наскільки зміниться сервіс в умовах протидії коронавірусу - відповіді на ці та багато інших питань треба було знайти у перші дні липня. В іншому разі успіх турецького сезону опинявся під великим сумнівом.

Перші тижні відновленої турецької програми видались досить складними, і на це є об’єктивні причини. Незважаючи на те, що після тривалого локдауну українці були готові летіти будь-куди, аби відпочити, більшість туристів вирішили не квапитись та зачекати на перші «живі» відгуки щодо відпочинку в Туреччині у нових умовах. Отже, перші рейси були завантажені переважно турагентами, які вирушили самостійно проінспектувати зміни, що відбулись у турецьких готелях на протидію Covid-19, та клієнтами, чий відпочинок мав розпочатись у квітні-червні, але вимушено був перенесений на початок липня.

Крім того, у зв’язку з низьким попитом на початку липня більшість готелів, переважно на анталійському узбережжі, вирішили відтермінувати дату відкриття, чим ускладнили життя туроператорам. Також з причин поганого завантаження в деяких готелях були зачинені певні корпуси, ресторани, інші сервіси, що завдавало незручностей гостям, які сплатили повну вартість свого відпочинку та очікували на відповідний набір послуг. Певні питання також виникали з приводу системи all inclusive та функціонування «шведського столу» в готельних ресторанах.

Та незважаючи на перелічені складнощі, Туреччина продовжує впевнено займати першу сходинку уподобань українців стосовно літнього відпочинку 2020. За місяць після відновлення авіасполучення між країнами кількість регулярних та чартерних рейсів становила близько 35 щодня. А на середину серпня саме Україна посіла перше місце за кількістю туристів до Анталії протягом 2020 року - 299967 осіб.

Завдяки відновленню регулярних рейсів Turkish Airlines та Pegasus Airlines українці отримали змогу відвідувати Стамбул , Анкару та неймовірну Каппадокію, а також турецькі курорти Даламан, Бодрум та Ізмір. Щодо флагманського турецького перевізника, на початку серпня Turkish Airlines відновила всі маршрути між Стамбулом та шістьма українськими аеропортами. До речі, рейси Turkish Airlines є єдиними варіантом для подорожей українців на Північної Америки та Канади, адже польоти через Європу нам тимчасово недоступні.

МАСКИ-ШОУ ТА ТЕСТИ ЯК ЧАСТИНА ПОДОРОЖІ
Цікаво, наскільки необхідність дотримання маскового режиму під час польоту та перебування у загальних місцях зон відпочинку впливає на прийняття рішення щодо закордонної подорожі. Подібні дослідження навряд чи проводились. Адже на відміну від європейців українці не завжди дотримуються обов’язкового носіння масок, навіть перебуваючи у країнах , де суми штрафів за порушення цих правил доволі великі.
Натомість достеменно відомо, наскільки «просідає» попит на той чи інший маршрут після запровадження країною епідеміологічних обмежень у вигляді обов’язкової самоізоляції або ПЛР-тестування на Covid-19.

Здавалось, що тестування має стати невід’ємною складовою подорожей, як колись - необхідність отримувати шенгенські візи до країн ЄС, але ні. Протягом трьох літніх місяців учасники авіаційного та туристичного ринку неодноразово переконувались, як легко може бути зруйнований баланс попиту та пропозиції під впливом непопулярних рішень, що приймаються країнами заради запобігання поширенню коронавірусу.

Варто було Чорногорії запровадити тести для українців, а Албанії потрапити до переліку країн з так званої «червоної» зони, що потребувало обов’язкової самоізоляції при поверненні до України або ПЛР-тесту, як попит на обидва популярних напрямки цього літа суттєво зменшився. Лише за рахунок конкурентних цін порівняно з вартістю відпочинку у Туреччині та туроператорських «пряників» у вигляді тестування за спеціальною ціною, а в деяких випадках навіть безкоштовного, продажі турів до обох Балканських країн вдалося відновити.

Радість від довгоочікуваного відкриття емірату Дубай для іноземних туристів також була зіпсована необхідністю тестування. Коли на початку липня (Дубай відкрився для іноземців з 7 липня. - Ред.) пасажири мали можливість пройти ПЛР-тестування на коронавірус по прибуттю до міжнародного аеропорту Дубай безкоштовно, це не надто впливало на попит. Натомість запровадження з 1 серпня обов’язкового тестування пасажирів протягом 96 годин до перетину кордону вдарило по трафіку українських туристів до ОАЕ, незважаючи на доволі скудний вибір маршрутів для подорожей цього літа.

Ще більш катастрофічні наслідки запровадження епідеміологічних обмежень відчули туроператори, що спеціалізуються на масовому сегменті, передусім на турах до Єгипту. Перший натяк на те, що будь-які обмеження негативно впливатимуть на пасажиропотік, був продемонстрований ринком на початку липня, тільки-но відновилось авіасполучення між Україною та Єгиптом. Саме тоді український МОЗ відніс країну пірамід до «червоної» зони, що вимагало 14-денної самоізоляції після повернення (альтернативу у вигляді ПЛР-тестів український уряд на той момент ще не запровадив. - Ред.). Це спричинило масштабне скорочення чартерних програм до єгипетських курортів з боку туроператорів. Лише терміновий візит до Києва міністра туризму та стародавностей Єгипту допоміг владнати ситуацію. Завдяки перегляду умов «зонування» Єгипет повернувся до «зеленого» списку, а попит на цей напрямок поступово відновився.

На жаль, після напрочуд вдалого туристичного серпня єгипетська влада оголосила про обов’язкове ПЛР-тестування для всіх без винятку пасажирів у віці від 6 років, що перетинатимуть кордони країни після 1 вересня. Єдиними кроком уряду назустріч невдоволеним представникам туристичного сектору Єгипту, який тільки розпочав оговтуватись після локдауну, стало запровадження тестування по прибуттю до аеропортів, розташованих у курортних зонах провінцій Червоне море, Південний Синай та Мерса-метрух. Але навіть ці заходи у сукупності із запровадженням механізму фінансової компенсації вартості тестування з боку українських туроператорів не врятували пасажиропотік - починаючи з 6-7 вересня кількість рейсів з України до Єгипту скоротилась мінімум на 65-70% порівняно з серпнем. Та навіть таке суттєве скорочення рейсів не забезпечило повного завантаження чартерних рейсів за ринковими цінами (у перші після запровадження тестів дні вартість тижневого відпочинку іноді коштувала $180-200 на 1 особу, враховуючи квиток).

Важко прогнозувати, як обов’язкове тестування впливатиме на попит серед українців щодо відпочинку в Єгипті в подальшому, адже за місяць-півтора турецький сезон закінчиться, а курорти Червоного моря, попри додаткові витрати на тести, залишаться найбюджетнішим варіантом зимового відпочинку. Саме такої думки й більшість українських туроператорів, які оптимізували свої чартерні програми лише до кінця вересня, сподіваючись, що протягом місяця українці звикнуть до нової «єгипетської реальності».

ДЕ ЗАСМАГАТИМЕМО ВЗИМКУ
Події останніх півроку привчили нас до недоцільності будь-яких прогнозів стосовно не/відкриття будь-яких країн для іноземного туризму. Проте, аналізуючи заяви керівників країн, представників WHO, UNWTO, IATA та інших міжнародних структур, можемо зробити певні висновки щодо «туристичних настроїв» на поточний зимовий сезон 2020-21.

Отже, пляжним напрямком №1 в Україні цієї зими залишиться Єгипет, попри тимчасовий шок споживачів від запровадження ПЛР-тестів. Традиційно рейси до Хургади та Шарм-ель-Шейху виконуватимуться зі столиці та основних регіональних аеропортів країни. Крім того, починаючи з 3 жовтня анонсована чартерна програма до ще одного курорту на Червоному морі - Марса Алам.

Напрочуд цікаво розгортатимуться події на еміратському напрямку: станом на сьогодні кількість заявлених рейсів навіть перевищує обсяги минулого року. До двох щоденних рейсів із Києва від flydubai, що заплановані з 1 жовтня, додадуться щоденні рейси авіакомпанії МАУ, а також 5 рейсів на тиждень, які анонсувала SkyUp Airlines з 26 вересня, і ще 3 рейси на тиждень від AZUR air Ukraine, яка літатиме з 14 жовтня до аеропорту Аль-Мактум. До цього треба додати рейси з Києва до Шарджи від Air Arabia, яка остаточно ще не визначилась щодо планів відносно України, а також 6 щотижневих регіональних рейси до Дубая: по два з Харкова та Львова від SkyUp Airlines та 2 (можливо, 3. - Ред.) з Одеси від flydubai. Слід зазначити, що на відміну від flydubai, Air Arabia та МАУ, які можуть розраховувати на транзитний трафік, інші дві українські авіакомпанії мають генерувати пасажиропотік виключно між Україною та ОАЕ. Таким чином, протягом зими очікуємо на близько 40 рейсів щотижня, або 7500 пасажирів, які у разі не відкриття до кінця року курортів Шрі-Ланки, Індії та Південно-Східної Азії мають «осісти» саме в еміратах.

Більш за все представників туристичного та авіаційного бізнесу бентежить ситуація щодо відкриття країн та курортів Азійського континенту та басейну Індійського океану, адже саме цей напрямок є найзатребуванішим серед поціновувачів екзотичного зимового відпочинку. Останні новини з цих країн свідчать, що принаймні до кінця року деякі країни/курорти, серед яких - острів Балі (Індонезія), Малайзія, В’єтнам та Камбожда, навряд чи відкриються для масового туризму. Досі незрозуміла ситуація з відкриттям кордонів для іноземних туристів на Шрі-Ланці, в Індії та Сінгапурі. Влада Таїланду відкрила кордони для іноземців за умови 30-денного карантину та водночас планує зняти будь-які обмеження для подорожуючих на острів Пхукет, починаючи з 1 жовтня. Єдиним напрямком, який вже відкрито для українців, нехай за умови наявності негативного ПЛР-тесту, є Мальдіви. Починаючи з 15 липня з України на Мальдівські острови можна дістатись спільними рейсами flydubai та Emirates, а починаючи з 1 жовтня до них додадуться рейси від Turkish Airlines.

З огляду на поточну епідеміологічну ситуацію доволі сміливими та амбітними виглядають плани туроператора ANEX Tour, який спільно з авіакомпанією AZUR air Ukraine запланував низку чартерних рейсів до цього регіону. Починаючи з 20 жовтня мають розпочатися рейси з Києва до Пхукету (двічі на тиждень), з 24 грудня - до Бангкоку, а з 26 грудня - до Мальдівських островів.
Більш варіативним, з точки зору напрямків для зимового відпочинку українців, виглядають курорти Латинської Америки та Карибського басейну. Сьогодні на сайтах туроператорів доступні для бронювання подорожі до Домініканської Республіки, Мексики, Бразилії, Ямайки та Барбадосу.

Щодо чартерних рейсів, починаючи з 16 жовтня на українців чекає Домініканська Республіка. Цього дня AZUR air Ukraine на замовлення туроператора ANEX Tour розпочне виконувати рейси з Києва до аеропорту Ла-Романа двічі на тиждень. Крім цього напрямку, туроператор планує виконання низки рейсів до мексиканського Канкуну, починаючи з 24 грудня. До речі, станом на сьогодні обидві країни не вимагають від українців по прибуттю ані тестів, ані самоізоляції. Також з 29 жовтня має стартувати чартерна програма до курорту Варадеро, що на Кубі. Але з огляду на поточну ситуацію дату початку програми можуть скоригувати або взагалі скасувати рейси, адже Куба поки закрита для іноземного туризму.

Зрозуміло , що за умови постійної зміни епідеміологічної ситуації в країнах світу прогнозувати будь-який розвиток подій щодо зимового сезону доволі складно. Тож, анонсуючи ті чи інші зимові маршрути авіакомпанії та туроператори світу зазначають, що плани відносно певних напрямків можуть змінитись. Не виключення й українські представникі індустрії, плани яких також залежатимуть від країн призначення. До того ж падіння економічного добробуту більшості наших співгромадян через тривалий локдаун в економіці також може спричинити внесення змін до зимових маршрутів, особливо високобюджетних, але сподіватимемось на краще.

ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Турбізнес
Турбізнес
20.11.2020
ДЕСЯТЬ ПИТАНЬ ПРО ЗАНЗІБАР
Острів Занзібар вже не один рік існує на туристичній мапі зимових маршрутів для українців, але вважати його масовим було складно.
Турбізнес
17.11.2020
МАЛЬДІВСЬКІ ОСТРОВИ: ПРОДАЄМО ПРОФЕСІЙНО
Цієї зими Мальдіви мають всі шанси стати бестселером для українських поціновувачів екзотичного океанського відпочинку. Головна
Турбізнес
01.10.2020
СІНГАПУР. Стань експертом із напрямку та вигравай подорож
Представництво АВІАРЕПС АГ від імені Ради з туризму Сінгапуру презентує ексклюзивний інформаційний проект для працівників
Турбізнес
10.01.2020
РІК 2019 : ПОДІЇ ТА ПІДСУМКИ
У підсумковому номері UTG ми вирішили згадати знакові події, які вплинули на туристичну індустрію в році, що минає, або ж