10.06.2019
MAXИМАЛЬНЕ ПРИЗЕМЛЕННЯ
Майже чотири місці пройшло з дня примусового приземлення всіх літаків серії Boeing 737MAX. Нагадаємо, що причиною такого рішення Федеральної Авіаційної Адміністрації (FAA) США, а також авіаційної влади інших країн світу, стали дві катастрофи зі схожими обставинами, що сталися з літаками цього типу протягом декількох місяців. У жовтні 2018-го зазнав аварії літак індонезійської авіакомпанії Lion Air (загинуло 189 осіб), у березні 2019-го - літак Ethiopian Airlnes (загинуло 157 осіб).
Для більш ніж 100-річної історії літакобудування - офіційною датою появи першого у світі літака вважається 17 грудня 1903 року - примусове приземлення по всьому світові певної моделі літаків відбувається не вперше, хоча останнє є наймасштабнішим з огляду на те, що в одну мить 371 літак Boeing 737MAX було виведено з експлуатації багатьох авіаперевізників, та ще певна кількість щойно вироблених літаків не надійшла вчасно до замовників, серед яких - і авіакомпанія МАУ.
Отже, здійснимо екскурс у сучасну історію деяких конструктивних помилок, що призвели до подальшого призупинення експлуатації певних моделей літаків.

2013: Boeing 787 Dreamliner
Перший комерційний рейс - 2009
Заборона експлуатації - 16 січня 2013
Дата поновлення польотів - 19 квітня 2013
Причина приземлення: несправність літій-іонного акумулятора

Рішення про призупинення експлуатації «Дрімлайнерів» спричинили два поспіль інциденти з Boeing 787 - японських Japan Airlines (JAL) та All Nippon Airways (ANA). Через проблеми з літій-іонними акумуляторами витік легкозаймистих електролітів призвів до теплових пошкоджень, а дим потрапив у пасажирський салон літаків. До цього в Boeing використовували нікель-кадмієві акумулятори, які вважались більш безпечними, але з меншою ємністю. Після вимушеної зупинки всіх «Дрімлайнерів» виробник змінив внутрішню структуру акумуляторних батарей, аби запобігти коротким замиканням при подальшій експлуатації. Крім того, було покращено ізоляцію акумуляторних осередків, створено новий захисний контейнер та систему вентиляції. Після вдалих тестових іспитів FAA дозволила авіакомпаніям світу повернути літак до експлуатації.

2000: Concorde
Перший комерційний рейс - 1976
Заборона експлуатації - 16 серпня 2000
Дата поновлення польотів - листопад 2001
Причина приземлення: сумніви щодо безпеки паливного баку

Після зняття з серійного виробництва у 1983 році радянського ТУ-144 та припинення його експлуатації для пасажирських перевезень Concorde залишався єдиним у світі надзвуковим літаком, що виконував рейси з Європи до США (Нью-Йорк) у флоті двох авіакомпаній - British Airways та Air France.
25 липня 2000 року, під час зльоту рейсу Air France 4590 з Парижа, Concorde наїхав стійкою шасі на титанову пластину, що відлетіла від двигуна McDonnell Douglas американської Continental Airlines, який перед тим здійснив зліт. Як наслідок, покришку французького літака було розірвано, а її фрагмент пошкодив бак. Це призвело до витікання та займання авіапалива, а також пожару двигуна. Декілька хвилин по тому надзвуковий літак впав на готель, розташований у 3 км від аеропорту. Загинули всі 100 пасажирів, 9 членів екіпажу та 4 цивільних особи на землі.
Польоти усіх літаків Concorde заборонили з міркувань безпеки, однак технічних проблем на інших літаках знайдено не було. Комерційні рейси поновили, коли авіакомпанії посилили ізоляцію електричної проводки, аби усунути ризик появи іскор, паливні баки вкрили спеціальним захисним покриттям та змінили шини на більш стійкі до розриву.
Проте після поновлення польотів Concorde виконував комерційні рейси лише декілька років, адже висока вартість квитків та падіння попиту на надзвукові лайнери спричинили економічну нерентабельність рейсів між Європою та США. Свій останній рейс Concorde Air France здійснив у травні 2003-го, а British Airways - у жовтні 2003 року.

1982: Як-42
Перший комерційний рейс - 1980
Заборона експлуатації - 1982
Дата поновлення польотів - жовтень 1984
Причина приземлення: конструкційна помилка, що призвела до катастрофи

Добре відомий Як-42, що дістався у спадщину багатьом українським авіакомпаніям (Донбасаеро, Дніпроавіа та ін.), було розроблено в СРСР наприкінці 80-х років минулого століття, як вимушену заміну застарілим пасажирським літакам Іл-18 та Ту-134. Безаварійна експлуатація нового радянського літака завершилась через півтора роки після першого комерційного польоту. Вже 28 червня 1982 року літак із бортовим номером «СССР-42529», що виконував рейс з Пулково до Борисполя, розбився над територією Білорусії. Загинуло 124 пасажири та 8 членів екіпажу. Причиною катастрофи літака, який на той момент мав всього 795 льотних годин, було названо конструкційну помилку, що призвела до підвищеного зносу різьби стабілізатора. Як наслідок, під час польоту у літака зруйнувався вузол кріплення стабілізатора й відбувся його відрив. Літак увійшов у піке та розбився. Огляд інших літаків Як-42 виявив аналогічну проблему, отже, до моменту її усунення всі літаки примусово були приземлені. Згодом, у 1988 році, розпочався серійний випуск нової модифікації літака Як-42Д зі збільшеною льотовою далекістю і максимальною злітною вагою.

1979: McDonnel Douglas DC-10
Перший комерційний рейс - 1971
Заборона експлуатації - 6 червня 1979
Дата поновлення польотів - 13 липня 1979
Причина приземлення: сумніви щодо відповідності обслуговування двигуна критеріям сертифікації

Причина приземлення: сумніви щодо відповідності обслуговування двигуна критеріям сертифікації
25 травня 1979 року під час виконання рейсу American Airlines 191 Чикаго - Лос-Анджелес зазнав катастрофи літак McDonnel Douglas C-10, загинуло 258 пасажирів, 13 членів екіпажу та 2 цивільних на землі. Причиною катастрофи було названо відокремлення лівого двигуна, що призвело до розриву гідросистеми, пошкодження крила та втрати контролю над літаком. Це сталося внаслідок порушення інструкції щодо демонтажу та монтажу лівого двигуна та його кріплення під час технічного обслуговування. Через це в кріпленні почали з’являться мікрощілини, що згодом й призвело до відриву двигуна.
6 червня 1979 року FAA анулювала сертифікат льотної придатності всіх без винятку DC-10, перед цим анонсувавши низку директив щодо проведення технічних інспекцій літаків цього типу.

1954: de Havilland Comet
Перший комерційний рейс - 1952
Заборона експлуатації - 1954
Дата поновлення польотів - 1958
Причина приземлення: конструкційні помилки

Цей тип літака став першим комерційним авіалайнером для перевезення пасажирів. Його поява відкрила нові можливості для здійснення швидких перельотів на великі відстані.
Після двох поспіль авіакатастроф 1954-го (у січні - рейс British Overseas Airways Corporation 781 з Рима до Лондона, у квітні - рейс South African Airways 201 з Рима до Каїра) польоти всіх авіалайнерів цієї моделі було призупинено.
Головною причиною катастроф визнано недоліки конструкції, адже квадратна форма ілюмінаторів, як у гвинтових літаків, та спосіб їх кріплення призводили до появ мікрощілин у металі ще на стадії виробництва.
Оскільки Comet 1 літав на великих висотах та мав герметичний салон, постійні цикли герметизації викликали підвищене навантаження, що спричиняло збільшення щілин та подальше руйнування конструкції під час польоту.
Виробник, звісно, вніс конструктивні зміни, запровадив нові моделі Comet із круглими ілюмінаторами, але літаки цієї моделі вже не користувались тим же рівнем популярності серед авіаперевізників, як раніше. Так розпочалась золота епоха літаків від Boeing та McDonnel Douglas.

При підготовці матеріалу використані дані Aviation Safety Network
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Володимир Лозовий
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
12.11.2019
ЖОВТЕНЬ АВІАЦІЙНИЙ
Другий осінній місяць видався напрочуд багатим на авіаційні події в Україні та світі. Недарма в ньому на добу більше, аніж у двох
Авіаперевезення
04.11.2019
АЕРОПОРТ «СТАМБУЛ» СВЯТКУЄ ПЕРШУ РІЧНИЦЮ
Один із найбільших інфраструктурних проектів глобального масштабу, аеропорт «Стамбул» було урочисто відкрито для мільйонів
Авіаперевезення
14.10.2019
КАЛЕЙДОСКОП ВРАЖЕНЬ ІЗ TURKISH AIRLINES
Флагманський турецький авіаперевізник, який торік відзначив 25-річний ювілей своєї присутності в українському небі, має найширшу
Авіаперевезення
18.09.2019
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ ХАМАД – НОВИЙ ТОП-ХАБ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
Наприкінці серпня 2017 року до Міжнародного аеропорту Бориспіль вперше завітала п’ятизіркова авіакомпанія з Близького Сходу Qatar