18.09.2019
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ ХАМАД – НОВИЙ ТОП-ХАБ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
Наприкінці серпня 2017 року до Міжнародного аеропорту Бориспіль вперше завітала п’ятизіркова авіакомпанія з Близького Сходу Qatar Airways. Думка більшості експертів щодо причин такої уваги до українського неба була схожою - авіакомпанія в пошуках нових маршрутів, що пов’язано з дипломатичним ембарго країн-сусідів.
Перші місяці польотів дозволили зрозуміти, що головна мета нових маршрутів авіаперевізника - додатковий транзитний трафік для Міжнародного аеропорту Хамад, що розташований у столиці Катару, місті Доха. Треба віддати належне: незважаючи на втрати великої кількості пасажирів із країн, що, приєднавшись до ембарго, скасували авіасполучення з Катаром, авіакомпанія Qatar Airways та її хаб продемонстрували яскравий приклад тісної співпраці в умовах політичної кризи.
Міжнародний аеропорт Хамад у столиці Катару відіграє важливу роль на авіаційному ринку Близького Сходу. За підсумками минулого року він надав послуги 34,5 млн. пасажирів та перевіз 2163544 тонни вантажів, що на 8,4% перевищило показник 2017 року.
Безперечно, це позитивна новина за умов поточної блокади, накладеної у червні 2017-го сусідніми країнами Перської затоки, та припинення прямого авіасполучення з цих країн до Дохи. Проте інші гравці поспішають заповнити тимчасову порожнечу та скористатися нагодою опанувати зростаючий останніми роками попит на перевезення до столиці Катару.
Столичний аеропорт Дохи, що є базовим для національного перевізника Qatar Airways, другий рік поспіль було визнано «Кращим аеропортом за пасажирським досвідом» у дослідженні AirHelp - провідного світового спеціаліста з повітряних прав пасажирів.
Щодо всесвітньо визнаного рейтингу, який щорічно проводить британська консалтингова компанія Skytrax, у номінації «Кращі аеропорти світу 2019» Міжнародний аеропорт Хамад увійшов до ТОП-5, посівши четверту сходинку. При цьому п’ятизіркова авіакомпанія Qatar Airways у номінації «Краща авіакомпанія світу 2019» вдруге за останні три роки (2017, 2019 - Ред.) визнана Skytrax перевізником номер один у світі.

КАЇР – НАЙПОПУЛЯРНІШИЙ ІЗ МАРШРУТІВ, ЩО НЕ ОБСЛУГОВУЮТЬСЯ
Незважаючи на політичну кризу, що продовжується більше двох років, країни Близького Сходу, що розірвали дипломатичні відносини з Катаром, все ж таки демонструють доволі сталий попит на авіасполучення. Якщо проаналізувати непрямий трафік до Дохи протягом 2018 року, найбільший попит на авіасполучення до Катару виявлено у єгипетській столиці - Каїрі (діаграма 1). Також серед країн, що приєдналися до дипломатичної блокади Катару, але також входять до найбільш затребуваних маршрутів до Дохи, що не обслуговуються, - Об’єднанні Арабські Емірати (аеропорт Дубай - другий після Каїру) та Саудівська Аравія (Джидда та Ріяд посідають четверте та п’яте місця у списку відповідно). Дивно, але у ТОП-10 прямих маршрутів до Катару, що не обслуговуються, є й такі, чия відсутність не пов’язана з розривом дипломатичних відносин, а непрямий трафік доволі суттєвий. Це стосується індійських міст Лакнау та Тіручірапаллі, а також Сілхет у Бангладеш.

ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ДО ІНШИХ РЕГІОНІВ
Природно, що з початком політичної блокади Міжнародний аеропорт Хамад та національний перевізник Qatar Airways намагаються диверсифікувати свої потужності до інших регіонів світу, аби відновити втрати пасажирського трафіку. При цьому на тих маршрутах в регіоні Близького Сходу, що залишились, відбувається спроба збільшити існуючий обсяг перевезень. За статистикою OAG Aviation Worldwide Limited, найпотужнішим за трафіком за підсумками 2018 року визнано маршрут із Дохи до Кувейту, що становить майже 1,15 млн. місць. Слід за ним йде Мускат із показником 900 тис. місць (в одному напрямку). Не менш важливим напрямком залишається Південно-Східна Азія. Так, минулого року у філіппінський Манілі зафіксовано зростання загальної кількості місць до Катару на 9% порівняно з 2017-м.
Наразі філіппінці складають 11% населення Катару, згідно з даними World Population, і цей ринок є ключовим, враховуючи, що імміграція філіппінців до столиці Катару демонструє ознаки стійкого зростання. При цьому беззаперечним лідером щодо демографічних показників є Індія, частка іммігрантів з якої дорівнює 25% населення Катару. Авіасполучення з Індією вважалось головним ринком для Катару протягом певного часу через великі потоки робочої сили між цими країнами. При цьому індійська авіакомпанія IndiGo, яка в період постдипломатичного ембарго отримала в Міжнародному аеропорту Хамад додаткові слоти, визнана найкращим лоукост-перевізником, що оперує в Досі, та поєднує столицю Катара з Мумбаєм і Делі, надавши послуги авіаперевезень більш ніж 4,2 млн. пасажирів за підсумками 2018 року.
Міжнародний аеропорт Хамад обслуговує понад 160 напрямків із Дохи до всіх куточків світу. Найбільша концентрація маршрутів пролягає у напрямку Європи, серед яких окремо варто виділити маршрут Qatar Airways Доха-Лондон (Хітроу), що за даними OAG Aviation Worldwide Limited вважається сьомим напрямком у світі за рівнем дохідності. За минулий фінансовий рік цей показник сягнув позначки $700 млн. перевищивши на $60 млн. показник попереднього року. Крім того, найбільші за кількістю крісел широкофюзеляжні літаки Qatar Airways виконують рейси з Міжнародного аеропорту Хамад за більш ніж 15 напрямками до Індії. А найдовший рейс Qatar Airways, що виконується з аеропорту в Досі, - маршрут до новозеландського Окленду, відстань до якого становить близько 14500 км.

INDIGO РОЗРАХОВУЄ НА ЧАСТКУ ЗРОСТАЮЧОГО ПАСАЖИРОПОТОКУ ДОХИ
Qatar Airways наразі є провідною авіакомпанією, яка за підсумками минулого року згенерувала в Міжнародному аеропорту Хамад 22,5 млн. місць (в один бік), що на 4,5% більше порівняно з 2017 роком (діаграма 2). Хоча національний перевізник залишається домінуючим у своєму хабі з загальною часткою близько 65%, найстрімкіше зростання протягом року демонстрували лоукост-перевізники. Так, ємність місць індійської авіакомпанії IndiGo зросла майже на 66%, у той час як Jazeera Airways із Кувейту стала ще одним сильним конкурентом - майже 92 тис. місць у 2018 році, що перевищило показник 2017-го на вражаючі 81%. Наведена статистика вкотре засвідчує вплив лоукост-перевізників по всьому світові, навіть на таких традиційних ринках преміум-класу, як Доха. Інші авіакомпанії також повідомили про значне зростання обсягу перевезень згідно з даними OAG Aviation Worlwide Limited, що забезпечить черговий рік зростання пасажиропотоку в Міжнародному аеропорту Доха. Ця тенденція збережеться щонайменше найближчими роками, адже Катар готується прийняти чемпіонат світу з футболу 2022.
За даними порталу anna.aero
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
13.09.2019
ПІДРІЗАНІ КРИЛА: ЯК АВІАКОМПАНІЇ РЯТУЮТЬ ПРИЗЕМЛЕНІ 737MAX
Близько 400 літаків Boeing 737MAX залишаються на землі майже півроку, з березня 2019-го, через заборону польотів цієї серії
Авіаперевезення
02.09.2019
НАЙПОПУЛЯРНІШІ АВІАМАРШРУТИ СВІТУ
OAG Aviation Worldwide Limited склала черговий рейтинг найзатребуваніших авіаційних маршрутів по всьому світові.
Авіаперевезення
25.08.2019
AIRBUS 380: ЗАВЕРШЕННЯ ЕПОХИ SUPER JUMBO?
Казкова технологічна історія, яка розпочалась у січні 2005 року та коштувала консорціуму Airbus близько 12 млрд. євро, поступово
Авіаперевезення
03.07.2019
AIRBUS 50 РОКІВ: НАДЗВИЧАЙНА ЕВОЛЮЦІЯ ЛІТАКОБУДУВАННЯ
П'ять десятиліть праці та досвіду перетворили Airbus з нішевого гравця на глобального «монстра» авіабудування. Як показала