02.06.2019
ЛОУКОСТИ – ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЄВРОПА
Вважається, що поява топових європейських лоукостів в Україні допоможе збільшити відсоток громадян, що хоч раз у житті подорожували літаком, бо наразі ця частка населення становить десь 7-8%. Але виявляється, що лоукости - це не тільки шанс дешево літати в країнах із низьким рівнем доходів. Головне - це відкриття нових маршрутів та аеропортів, які за об’єктивних обставин не зацікавили класичних авіаперевізників. Загалом на цей час у світі близько 130 авіаперевізників працюють за моделлю low cost, серед них окремо можна виділити малайзійську Air Asia - найкращу серед усіх бюджетних авіакомпаній за версією SkyTrax, а також американську Southern Airlines, яка взагалі першою в світі застосувала концепцію бюджетних перевезень. Отже, бюджетні авіакомпанії є не тільки на Європейському континенті, а й в країнах Азії, Африки, на Американському континенті та навіть у заможних країнах Близького Сходу, про які, власне, і піде мова.
ЧУДОВА П’ЯТІРКА
Історія лоукост-перевезень Близькосхідного регіону бере початок у недалекому 2003-му - саму тоді свій перший політ здійснила Air Arabia, яка й отримала статус першого бюджетного перевізника регіону. Попит на лоукост-перевезення в регіоні зростав, що призвело до появи другого бюджетного перевізника вже за два роки - їм стала кувейтська авіакомпанія Jazeera. Проте вона дотримувалася так званої гібридної моделі оперування та врешті-решт стала класичним перевізником. У 2007-уму на ринку з’являється відразу дві бюджетні авіакомпанії з Саудівської Аравії - flynas та Sama. Щодо останньої, на відміну від flynas, вона дійсно працювала за лоукост-моделлю, але, не витримавши конкуренції, зупинила діяльність у 2010 році.
Наприкінці першої декади 2000-х на ринку з’являється дубайський лоукост flydubai, який став другим бюджетним перевізником з ОАЕ. Остання хвиля появи лоукостів на Близькому Сході припала на 2017 рік - авіаційний світ побачив SalamAir, країною базування якої став Султанат Оман, та саудівську flyadeal. Отже, наразі кількість лоукост-перевізників регіону - п’ять, два з яких (Air Arabia та flydubai) вже давно і вкрай успішно опанували українське небо. При цьому flyadeas стверджує, що саме вона - єдина, що дотримується концепції low cost, інші ж використовують гібридну модель. У цьому є певний сенс, адже, наприклад, flydubai пропонує на своїх рейсах бізнес-клас (а на деяких літаках - навіть крісла, що повністю розкладуються у горизонтальну площину) та в значній мірі спирається на мережеву модель, виконуючи функцію фідерного перевізника для національного перевізника Дубая - авіакомпанії Emirates.

ФЛОТ ЛОУКОСТІВ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
За даними на початок квітня 2019 року, вищезазначені п’ять перевізників оперують 132 повітряними судами, що складає лише 2% від загальної кількості літаків, які є у розпорядженні світових лоукостів. Більш того, 117 літаків сконцентровано у парку великої трійки - flydubai, Air Arabia та flynas, а решта 15 припадає на флот flyadeal та SalamAir (табл. 1).

На відміну від лоукост-авіакомпаній з інших континентів, жоден із бюджетних представників авіа галузі Близького Сходу не має у своєму розпорядженні широкофюзеляжних літаків. Всі 132 літаки належать до сімейства середньомагістральних вузькофюзеляжних (Boeing 737 та Airbus 320).
Незважаючи на мізерну частку флоту близькосхідних лоукостів у світовому масштабі, заради справедливості треба відзначити його зростання практично на 50% за останні 5 років.
Найбільшими темпами збільшується флот flydubai: з 35 літаків у квітні 2014-го до 47 - у квітні 2019-го, при цьому не враховуються 11 вимушено приземлених Boeing 737 MAX8.
Флот Air Arabia виріс на 9 одиниць за останні 5 років: з 31 літака Airbus 320 у квітні 2014-го до 40 - у квітні 2019-го.
Саудівська flynas доволі повільно додавала нові літаки протягом останніх 5 років, але має великі плани щодо відновлення експансії у найближчі декілька років, бо очікує поповнення флоту новими Airbus 320neo. Наприкінці 2018-го - початку 2019-го flynas вже отримала перші два літаки, а решта 78 знаходяться у замовленні.

Взагалі саудівський сегмент лоукост-перевезень за останні 18 місяців демонструює швидку динаміку зростання завдяки поставці 11 літаків Airbus 320ceo у флот авіакомпанії flyadeal, яка, до того ж, розмістила наприкінці 2018 року замовлення на 30 літаків Boeing 737 MAX8. Отже, в найближчі 5 років Саудівська Аравія бере на себе місію локомотиву, який на шаленій швидкості «розганяє» ринок лоукост-перевезень на Близькому Сході. В Еміратах також не планують пасти задніх, адже з боку flydubai розміщено замовлення на 237 літаків сімейства Boeing 737MAX.
АРАБСЬКА ЛОУКОСТ-ДУОПОЛІЯ
Обидва лоукост-представники Об’єднаних Арабських Еміратів є беззаперечними лідерами регіону: flydubai є найбільшим лоукостом Близького Сходу, що оперує парком з 47 Boeing 737-800 (станом на початок квітня) та мав би загалом 58 літаків, якби не вимушене приземлення MAX’ів по всьому світові. Розгалужена мережа маршрутів flydubai складає 84 напрямки, у тому числі два маршрути до українських Києва (щоденно) та Одеси.

Air Arabia - лоукост, базовим аеропортом якого є Шарджа, - оперує 40 літаками A320, (станом на початок квітня), що робить його другим найбільшим бюджетним перевізником регіону. Мережа Air Arabia складається з 72 маршрутів, у тому числі до української столиці.

Взагалі ж Air Arabia Group має у своєму флоті 53 літаки (станом на початок квітня), враховуючи дочірні підрозділи у Єгипті (хаб в Александрії) та Марокко (хаб в Касабланці). Також компанія була представлена в Йорданії (хаб в Амані), але припинила свою діяльність у цій країні в 2018 році.
Слід відзначити, що обидва перевізники мають достатню кількість маршрутів не тільки в межах свого регіону, але й до країн Африки, Південної Азії та Східної Європи/країн СНД.
НОВАЧКАМ ДОВЕДЕТЬСЯ СПІТНІТИ
Зважаючи на темпи зростання ринку лоукост-перевезень у регіоні, можна зробити певні висновки. Напевно, найближчим часом мають з’явитися нові стартапи в цьому сегменті, що представлятимуть інші країни Близького Сходу. Беззаперечно, близькосхідний регіон є відносно легким ринком для входу з точки зору авіаційної регуляторної політики , але залишається досить твердим горішком для операційної діяльності. На додаток до боротьби з деякими регуляторними обмеженнями, що все ж таки існують у цих країнах, новачки зіткнуться з необхідністю жорсткої конкуренції з потужним представникам авіагалузі в особі Emirates та Etihad Airways в Об’єднаних Арабських Еміратів , Saudi Arabian Airlines в Саудівській Аравії, Gulf Air в Бахрейні та Kuwait Airways у Кувейті.
Звичайно, нові гравці можуть спробувати зайняти нішу регіональних маршрутів Близького Сходу, попит на які стрімко зростає щороку. Але й тут присутність класичних авіамонстрів доволі відчутна. Використовуючи перевагу власних розгалужених мереж маршрутів та широкофюзеляжні літаки, що вміщують значно більше пасажирів, ніж вузькофюзеляжні, класичні перевізники Близького Сходу мають значну перевагу над новими point-to-point бюджетними перевізниками.

Статистика частки лоукост перевезень за близькосхідними маршрутами складає лише 17% від загальної кількості перевезених пасажирів авіакомпаніями регіону (діаграма 1). Такий показник трохи вищий , ніж, наприклад, в країнах Африки, але значно гірший в порівнянні з ринками Європи, Азії та Північної Америки. Це зайвий раз свідчить про те , що ринок Близького Сходу очікує на нових low cost гравців, але легкої прогулянки їм ніхто не обіцяє.

При підготовці матеріалу використані дані ресурсу CAPA - Centre of Aviation

ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Володимир Лозовий
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
13.09.2019
ПІДРІЗАНІ КРИЛА: ЯК АВІАКОМПАНІЇ РЯТУЮТЬ ПРИЗЕМЛЕНІ 737MAX
Близько 400 літаків Boeing 737MAX залишаються на землі майже півроку, з березня 2019-го, через заборону польотів цієї серії
Авіаперевезення
25.08.2019
AIRBUS 380: ЗАВЕРШЕННЯ ЕПОХИ SUPER JUMBO?
Казкова технологічна історія, яка розпочалась у січні 2005 року та коштувала консорціуму Airbus близько 12 млрд. євро, поступово
Авіаперевезення
03.07.2019
AIRBUS 50 РОКІВ: НАДЗВИЧАЙНА ЕВОЛЮЦІЯ ЛІТАКОБУДУВАННЯ
П'ять десятиліть праці та досвіду перетворили Airbus з нішевого гравця на глобального «монстра» авіабудування. Як показала
Авіаперевезення
10.06.2019
MAXИМАЛЬНЕ ПРИЗЕМЛЕННЯ
Майже чотири місці пройшло з дня примусового приземлення всіх літаків серії Boeing 737MAX. Нагадаємо, що причиною такого рішення