18.03.2021
Євгеній ХАЙНАЦЬКИЙ, генеральний директор Bees Airline: «Будуть рейси - будуть й пасажири»
Криза - це не тільки випробування на міцність, але й нові можливості. Мабуть, до такого висновку прийшли акціонери новоствореної авіакомпанія Bees Airline, коли вирішили розпочати операційну діяльність попри катастрофічне падіння попиту на авіаперевезення в Україні та світі.

Що надихнуло на такі зухвалі дії, які плани авіакомпанії у прем’єрному сезоні та за якою моделлю буде розвиватись новий авіаперевізник із «сотами» на хвості - про це розповідає генеральний директор Bees Airline Євгеній Хайнацький.
Євгенію, по-перше, вітаємо з отриманням сертифікату експлуатанта та початком польотів (інтерв’ю відбулось 17 березня, напередодні першого комерційного рейсу авіакомпанії. - Ред.). Народження нової авіакомпанії в умовах, коли авіація та індустрія подорожей балансують на межі виживання, - сміливий крок. Чи не було бажання в акціонерів відтермінувати початок польотів, враховуючи глобальне падіння попиту на авіаперевезення?
Початок будь-якого бізнесу - це завжди ризик, особливо в теперішніх умовах майже закритих кордонів та зниження мобільності населення більшості країн світу. Авіакомпанію було створено ще в листопаді 2019 року з перспективою розпочати польоти у травні-червні 2020-го, чого не відбулось із зрозумілих причин. Через пандемію та невизначеність щодо відкриття кордонів країн світу початок операцій відтермінували спочатку на осінь 2020 року, а потім остаточно вирішили розпочинати навесні 2021-го. Отже, як бачите, акціонери зважено підходили до цього питання, але далі відкладати старт польотів немає сенсу, тим більше попереду літній сезон, який, впевнений, виправдає наші сподівання.
Новина про появу на українському ринку Bees Airline відразу стала предметом експертного обговорювання та чуток щодо кінцевих бенефіціарів та фінансової участі з боку одного з провідних українських туроператорів. Що можете сказати з цього приводу?
Інформація про створення Bees Airline з’явилась взимку 2019-2020 та активно обговорювалась влітку минулого року. Дані кінцевих бенефіціарів доступні у відкритих джерелах. До речі, нещодавно в реєстрі відбулись деякі зміни - відтепер я також маю честь представляти авіакомпанію як акціонер. Стосовно співпраці з туроператорами - Bees Airline не афілійована з будь-яким українським туроператором та завжди відкрита до кооперації. Нас тішить той факт, що вже зараз деякі провідні українські туроператори стали нашими партнерами. Серед перших, хто підписав угоди про співпрацю та анонсував свої чартерні програми на крилах Bees Airline, були туроператори Tez Tour та TPG. Ще низка туркомпаній також планує використовувати наші рейси для перевезення своїх туристів на відпочинок протягом літнього сезону. Перелік всіх наших туристичних партнерів ми анонсуємо трохи пізніше.
Незважаючи на те, що Bees Airline - новий проект, напевно, у вашій команді є добре відомі авіаційні спеціалісти з досвідом роботи в інших авіакомпаніях. Може, познайомите зі своєю dream team?
Запрошення досвідчених спеціалістів приєднатись до нового проекту - доволі складний процес як для менеджменту, так й для власників. Ми раді, що до нашого проекту приєднались висококваліфіковані спеціалісти зі значним досвідом роботи в українських та іноземних авіакомпаніях. Не акцентуватиму увагу на персоналіях, але хочу запевнити авіаційний та туристичний ринок, що на кожній ділянці складного механізму під назвою «авіакомпанія» працюватимуть дійсно знавці своєї справи.
Свій перший рейс авіакомпанія завтра виконає в Шарм-ель-Шейх, на квітень анонсовано початок польотів до Кенії. Чи означає це, що початковою операційною моделлю Bees Airline мають стати чартерні рейси на замовлення туроператорів?
Дійсно, свої перші комерційні рейси авіакомпанія виконає до популярних єгипетських курортів на Червоному морі: 18 березня летимо з першими пасажирами з Києва до Шарм-ель-Шейху, а наступного дня - до Марса-Аламу. Чартерні рейси складатимуть переважну більшість польотів, особливо в перший літній сезон наших операцій, зважаючи на незрозумілу ситуацію з відкриттям повітряних кордонів багатьох країн, перш за все європейських. Але це не означає, що ми відмовляємось від регулярних рейсів. Ми обов’язково анонсуємо наші плани стосовно регулярних маршрутів, коли будемо впевнені в можливості їх реалізації з точки зору існуючих карантинних обмежень.
Коли авіакомпанія все ж таки розпочне планування рейсів на регулярній основі, за яким принципом обиратимуться нові маршрути? В пріоритеті будуть «туристичні» напрямки або зробите ставку на перевезення інших категорій пасажирів - скоріше оберете умовний «Батумі» чи «Дортмунд»?
На сьогодні, на жаль, планування нових маршрутів здебільшого пов’язане с Covid-обмеженнями - мова не йде про «куди хочемо летіти», а маємо обирати з переліку, «куди можемо летіти». Саме тому всі рейси, які Bees Airline плануватиме до виконання, передусім будуть спрямовані до країн, куди українці можуть подорожувати із незначними обмеженнями. Безумовно, ми аналізуємо ситуацію у країнах світу, яка постійно змінюється, та корегуватимемо нашу географію маршрутів залежно від зміни кон’юнктури на ринку перевезень. Пріоритетними для регулярних рейсів залишатимуться туристичні маршрути, а також напрямки, що генеруватимуть транзитні потоки. Отже, скоріш, розпочнемо з «Батумі», аніж з «Дортмунда». З іншого боку ми плануємо активно розвивати нашу маршрутну мережу до країн ЄС. З нетерпінням чекаємо на підписання цього року Угоди про єдиний авіаційний простір («Відкрите небо») та плануємо відкриття рейсів до Італії, Франції та Німеччини.
Як виглядатиме польотна програма «Літо-2021»? Чи планується виконання рейсів із регіональних українських аеропортів, або для початку обмежитесь рейсами зі столиці?
Як чартерні, так і регулярні рейси Bees Airline виконуватиме не тільки з свого базового аеропорту Київ ім.Сікорського, але й з інших українських міст. Так, другим аеропортом, який побачить літаки у лівреї нашої авіакомпанії, буде Львів. Надалі плануємо відвідати з новими рейсами Одесу, Харків, Запоріжжя та Херсон.
До речі, чому саме аеропорт Київ було обрано базовим для Bees Airline, коли більшість авіакомпаній, що раніше виконували рейси в цей аеропорт, перейшли у Бориспіль?
Головна причина - його зручне розташування в поєднанні із розвиненою транспортною інфраструктурою столиці. Наша авіакомпанія сфокусована перш за все на point-to-point пасажирах. За цим критерієм аеропорт Київ є найзручнішим.
Наразі флот авіакомпанії складається з двох Boeing 737-800NG, що раніше експлуатувала МАУ. Який план щодо збільшення кількості повітряних суден у найближчій перспективі?
Станом на сьогодні авіакомпанія має у своєму розпорядженні два літаки 2010 року випуску з бортовими номерами UBA і UBB та максимальною для цього типу літаків пасажиромісткістю 189 крісел. Протягом цього року флот авіакомпанії поповниться ще двома літаками Boeing 737-800NG, а в планах на наступний рік - збільшення парку до 6 повітряних суден.
У мережі вже з’явились світлини літаків з бортовими номерами авіакомпанії, але ще в лівреї колишнього експлуатанта. Коли вже ми побачимо «соти» на бортах Bees Airline?
Перший літак у новій лівреї Bees Airline очікуємо з Нідерландів напередодні першого комерційного рейсу. Отже, пасажири, які прямуватимуть з нами 18 березня до Шарм-ель-Шейху, зможуть на власні очі побачити нашу «бджілку». (На жаль, через форс-мажорні обставини - закриття аеропорту в Нідерландах - 17 березня літак у новій лівреї не зміг прибути до Києва. - Ред.)
Літній сезон - період високої утилізації флоту. Як авіакомпанія вирішуватиме проблему резервного борту у разі технічних негараздів із власними літаками?
Як і будь-який інший авіаперевізник, ми не застраховані від форс-мажорних ситуацій. Ефективність дій команди в позаштатних ситуаціях залежатиме від фаховості її співробітників та чіткої взаємодії всіх підрозділів. У разі затримок рейсів через технічні проблеми власного флоту Bees Airline залучатиме літаки інших перевізників на підставі укладених із ними угод. Але насамперед ми формуємо розклад наших рейсів таким чином, аби кожен із літаків нашого парку мав змогу виконувати функцію резервного з метою мінімізації часу затримки та очікування пасажирами свого рейсу. Коли ми збільшимо кількість наших бортів до чотирьох, вважаю, що проблема з резервуванням вирішиться автоматично.
З початком виконання регулярних рейсів які канали дистрибуції будуть доступні пасажирам, що бажають придбати квиток на рейси Bees Airline?
Як перевізник, що оперує за лоукост-моделлю, перш за все ми намагатимемось реалізовувати квитки за допомогою власного веб-ресурсу. При цьому ми не відмовляємось від підтримки агентської мережі, навіть навпаки - зацікавлені у будь-яких додаткових каналах продажів. При цьому ціноутворення на сайті авіакомпанії та інших каналах дистрибуції буде ідентичним. Ми прагнемо, аби наші партнери відчували відкритість із нашого боку та залюбки співпрацювали з Bees Airline.
У грудні минулого року авіакомпанія анонсувала три типи тарифів для продажу квитків на регулярних рейсах в економічному класі - Light (без багажу), Smart (з багажем 23 кг та можливістю перебронювання зі штрафом) та Flex (з багажем 23 кг та можливістю безкоштовно змінити дату перельоту). Чи варто очікувати якихось змін у тарифній сітці?
Загалом ми плануємо дотримуватись обраної стратегії щодо тарифів на регулярні рейси. При цьому зважатимемо на поточну ситуацію, яка вимагає від авіакомпаній більшої гнучкості, аби зацікавити свого пасажира. За звичайних умов - так, використовуватимемо ці три типи тарифів.
Які конкретні завдання від акціонерів отримав менеджмент авіакомпанії щодо обсягів пасажирів у перший рік операційної діяльності?
На сьогоднішній день, коли умови виконання рейсів постійно змінюються через карантинні обмеження, прогнозувати обсяги пасажирів доволі складно. Саме тому головним завданням, яке акціонери вважають пріоритетним, є висока утилізація флоту. За будь-якої моделі успішною можна вважати авіакомпанію, яка має середньодобовий наліт не менше ніж 10-12 годин. Впевнені, що за нормалізації авіасполучення кількість рейсів також зростатиме. А будуть рейси - будуть і пасажири.
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Інтерв'ю
Інтерв'ю
03.10.2020
Споттер Юра ТАНЧИН: «Пишаюсь тим, що першими літаками, які я фотографував, були українські «АНи»!
У сучасному сприйнятті споттер - це фотограф, який настільки закоханий в авіацію, що заради вдалого кадру готовий у будь-яку
Інтерв'ю
03.07.2020
Галина ДУРМУШ, комерційний директор Qatar Airways в Україні: «Вже незабаром ми знову будемо раді вітати гостей з усього світу в Катарі»
Наприкінці серпня виповниться три роки, як одна з найкращих авіакомпаній світу, Qatar Airways, розпочала польоти до Києва. UTG
Інтерв'ю
08.06.2020
Майкл О Лірі, CEO Ryanair : «Максимум квитків за будь-яку ціну»
Ірландський лоукост перевізник Ryanair зберігав спокій та не квапився з поверненням у небо в той час як його основні конкуренти
Інтерв'ю
07.06.2020
Галина ЛИСЕНКО, представник Міністерства туризма Домінікани: «Вже з 5 липня плануємо відкрити курорти»
Домініканська Республіка є одним з найпопулярніших напрямків Карибського регіону серед українців. Недарма вже третій поспіль сезон