10.03.2019
ДРУГЕ ЖИТТЯ МАЛИХ АЕРОПОРТІВ
Регіональні аеропорти другого ешелону, чи, як їх ще називають, «малі аеропорти України», отримують друге життя. Здебільшого завдяки чартерним рейсам українських туроператорів, які втілюють ідею Міністерства інфраструктури України щодо збільшення кількості діючих міжнародних аеропортів в країні. Як результат, за підсумками 2018 року малі аеропорти значно наростили обсяг пасажирських перевезень, про що UTG писала в попередньому номері, в статті «Авіаперевезення-2018: підсумки та сподівання».
Чи варто нервувати з цього приводу великим регіональним аеропортам, адже у пасажирів невеликих міст з’являється дедалі більше варіантів для початку своєї повітряної подорожі? Навряд чи мешканець Полтави рушить до Харкова чи Києва, маючи аеропорт у своєму місті, що працює. Те ж саме стосується миколаївців, які донедавна мали їхати до Одеси чи Херсона, аби відвідати теплі краї, а тепер можуть без перешкод сісти у літак вдома . UTG мала відверту розмову з представниками регіонального турбізнесу, які завжди були «лакмусовим папірцем» щодо споживацьких «забаганок», та з’ясувала, що не все так безхмарно в малих аеропортах.

МИКОЛАЇВ. ХИТКИЙ БАЛАНС МІЖ ОДЕСОЮ ТА ХЕРСОНОМ
Директор миколаївської турагенції Sun Dali Марія Степаненко констатує, що відтягнути значну частку пасажиропотоку у місцевого аеровокзалу виходить не дуже й вправно. «Турагенти та туристи добре пам’ятають, як торік туроператори скасовували чартерні програми, передусім з «експериментальних» малих аеропортів. Тому багато хто побоюється заздалегідь бронювати літню Туреччину з Миколаєва, очікуючи на зліт першого рейсу. Щодо Єгипту, тут ситуація краща, адже програма розпочалась ще наприкінці грудня минулого року, потім кількість рейсів навіть збільшили до двох щотижня. Інший фактор, що стримує зростання обсягів місцевого аеропорту, - більш низькі ціни на аналогічні тури із сусідніх Херсона та особливо Одеси. За довгі роки, що аеропорт у Миколаєві не функціонував, мешканці міста залюбки користувались сусідніми, тож фінансова складова для багатьох є вирішальною», - констатує пані Марія. Хоча, звичайно, є категорія туристів, для яких комфорт понад усе, отже, вони оберуть виліт із рідного міста. В такому випадку багато що залежатиме від туроператора - замовника чартерного рейсу: якщо рейси виконуватимуться за розкладом, довіра до місцевого аеропорту зростатиме, а у разі першої ж серйозної проблеми охочих надалі ризикувати своєю відпусткою значно поменшає.
ПОЛТАВА. МІСЦЕВІ НЕ У ЗАХВАТІ ВІД ЦІН ТА РОЗКЛАДУ
Схожі настрої щодо перспектив чартерних програм - у представників туріндустрії Полтави. Хоча передумови для успішного виконання програми польотів непогані. На думку директора полтавської агенції World Travel Лілії Остапченко, переважна більшість туристів розмірковує таким чином: місцевий аеропорт поруч, а часу, щоб дістатися Києва чи Харкова, витрачається більше, ніж у польоті до Туреччини або Єгипту. Крім того, після капітальної реконструкції полтавський аеропорт став комфортнішим та має досить пристойний вигляд.
З іншого боку, існує низка негативних важелів, у порівнянні з можливостями столичного чи харківського аеропортів. По-перше, це відсутність вибору пропозицій, адже в Полтаві є тільки один туроператор-замовник чартерів. Другий аспект - частота польотів із Полтави значно менша у порівнянні навіть із Харковом, не кажучи вже про Київ. Ну і третє й, на думку пані Лілії, основне -- незручний розклад рейсів. «За моїми спостереженнями, більшість туристів із нашого регіону надає перевагу раннім вильотам на відпочинок та пізньому поверненню додому. У випадку з чартерними рейсами з Полтави розклад складено навпаки: в обідній час відлітаєш на курорт, зранку - повертаєшся додому».
Звичайно, цінова складова також є вирішальною для переважної більшості клієнтів регіону, який важно назвати заможним. «Досвідчені турагенти знають, що через велику кількість чартерних рейсів зі столичних аеропортів ціни на тури змінюються по декілька разів на день, та відстежують цю динаміку, доволі часто пропонуючи своїм клієнтам дуже привабливі варіанти. В регіонах, де кількість рейсів обмежена, динаміка ціноутворення повільніша, а вірогідність придбання туру за «смачною» ціною значна нижча, ніж у Києві.

КРИВИЙ РІГ. СТОМЛЕНІ ПЕРЕЇЗДАМИ
В індустріальному Кривому Розі, здавалося б, такі ж передумови для перерозподілу пасажирів між Запоріжжям, Дніпром та Києвом. Але не так сталося, як гадалося. Чому? Пояснює директор місцевої агенції «ТВ-Тур» Тетяна Вознюк. На її думку, відтік туристів до великих аеропортів стримує банальна причина - нестерпні автошляхи. Отже, для тих, хто планує відпустку з дітьми, переїзд до Запоріжжя чи Дніпра перетворюється на жахіття. Крім того, з досвіду регіональних програм, у Кривому Розі також бувають конкурентні цінові пропозиції. До того ж наявність хоч і невеличкого, але все ж таки вибору маршрутів (Шарм-ель-Шейх, Анталія, Даламан) змушує клієнтів замислитись, перед тим як прийняти рішення щодо альтернативного аеропорту. «Саме тому в Кривому Розі навіть зворотна тенденція: доволі часто мешканці Дніпра та Запоріжжя розпочинають свою відпустку в нашому аеропорті», - запевняє співрозмовниця UTG.
ЛЬВІВ ТА ЧЕРНІВЦІ: КОЖНИЙ ПРИ СВОЇХ
На думку багатьох місцевих турагентів, чартерні рейсі з Чернівців не впливатимуть глобально на перерозподіл обсягів пасажирів Львівського аеропорту, та навпаки. Головною причиною такого статус-кво переважна більшість респондентів вважає географічну ізольованість регіону: відстань до Львова - близько 300 км, до Києва ще далі.
«Тут справа навіть не в зручності - це й так зрозуміло. Але коли щось іде не за планом та рейс затримується, значно комфортніше його очікувати у домашній атмосфері, поблизу свого аеропорту», - вважає директор чернівецької агенції Discovery Ольга Сарахман. Інший «фактор успіху» місцевого аеропорту - погана логістика регіону, адже дістатися Львова чи Києва можливо лише одним потягом щодня, а про якість автошляхів краще помовчати. «Повертаючись додому з Києва чи Львова, забудеш, що відпочивав, настільки стомлюєшся у дорозі», - підсумовує пані Ольга.
ЧИ Є ПЕРСПЕКТИВИ У АЕРОПОРТІВ-МАЛЮКІВ
Відповідаючи на провокаційне запитання UTG, переважна більшість місцевих турагентів відповідає - так. І справа навіть не в патріотизмі, адже завжди знайдеться прошарок клієнтів, для яких виліт із місцевого аеропорту - це питання комфорту та певної безпеки. На думку наших співрозмовників, аби стимулювати туристів користуватись малими регіональними аеропортами, вартість турів не повинна бути значно вищою, ніж у столиці. Другий чинник - гарантія виконання заявлених чартерних програм, адже відміна рейсів серед сезону відпусток негативно відображається не тільки на іміджу туроператора-замовника, а й на реноме самої агенції, якій клієнт довірив свою відпустку.
Підсумовує спілкування з представниками регіональної туріндустрії Олег Кулик, генеральний директор мережі агенцій «Поїхали з нами», чиї офіси розташовані по всій Україні, в тому числі у містах, де з донедавна запрацювали малі регіональні аеропорти. Він прогнозує, що найближчим часом не варто очікувати глобального перерозподілу туристичного потоку з великих до малих регіональних аеропортів. «Найімовірніше, ми будемо мати сукупне зростання пасажиропотоку по всій країні, адже можливість подорожувати «з дому» має стимулювати кількість подорожуючих, особливо у разі конкурентної ціни», - резюмував пан Кулик.
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Владислав ФРІШКО
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Турбізнес
Турбізнес
10.10.2019
ВЕРЕСНЕВИЙ ЛИСТОПАД
Двічі на рік, напередодні туристичних виставок, ми готуємо підсумково-аналітичні матеріали щодо ситуації на українському
Турбізнес
03.08.2019
БОДРУМСЬКЕ ЛІТО: ЧИ СПРАВДИЛИСЬ НАДІЇ ТУРОПЕРАТОРІВ
Цього літнього сезону туроператори mass market зробили велику ставку на Бодрум. Чартерні рейси до аеропорту Мілас виконуються не
Турбізнес
12.07.2019
IPW 2019 У ЗОЛОТОМУ ШТАТІ
Понад 6000 учасників із понад 70 країн збиралися в Анахаймі, штат Каліфорнія, з 1 по 5 червня, на IPW 2019 - головній туристичній
Турбізнес
10.07.2019
ЕКЗОТИЧНА ЧАРТЕРНА ЛИХОМАНКА
Другий зимовий сезон поспіль туроператори тішать українського споживача екзотичними чартерними програмами. І це логічно,