29.06.2021
Дмитро СЄРОУХОВ, генеральний директор SkyUp Airlines: «Подорожі мають стати приємною звичкою українців»
Український перевізник SkyUp Airlines святкує третю річницю в українському небі. Про злети та падіння, нові маршрути та літаки, а також про конкуренті переваги - в інтерв’ю генерального директора авіакомпанії Дмитра Сєроухова.
Наприкінці травня 2021 року SkyUp відзначив три роки від першого польоту. Який шлях вдалося пройти авіакомпанії за цей час?
Звичайно, що три роки були доволі різні між собою. Після динамічного старту ми зіткнулись із небаченими в історії авіації викликами пандемії, коли сполучення між країнами на деякий час майже повністю припинилось. За три роки існування SkyUp Airlines наш карта польотів зросла від одного чартерного напрямку до 60 маршрутів на трьох континентах й всередині країни. Уже за перший рік ми перевезли понад мільйон пасажирів, а за темпами зростання маршрутної мережі в звіті міжнародного видання Anker Report посіли 7-ме місце в Європі. На літо 2020 року в нас були амбітні плани. Головним фокусом мала стати Європа, але замість цього сталася пандемія. Однак ми навіть у той момент не розгубились і змогли адаптуватись - літаки SkyUp почали виконувати вантажні перевезення. З кінця травня минулого року до 17 травня 2021 року транспортували 765,4 тонни. А ще ми створили зручні сервіси для пасажирів, запропонували нові формати подорожей, зберегли та збільшили команду: сьогодні у нас понад 900 професіоналів, хоча роком раніше було 800.
Нещодавно найбільший лоукост-перевізник Європи Ryanair оприлюднив статистику за минулий рік із збитком у 815 млн. евро та зменшенням пасажиропотоку на 81% порівняно з 2019 роком. Чи є подібна статистика у SkyUp та як вона виглядає?
Ситуація в галузі дійсно доволі складна. Найбільш важкий момент був весною минулого року, коли пасажирські перевезення майже повністю зупинились. Ми намагались скорегувати цю ситуацію завдяки переорієнтації літаків на вантажні перевезення, і це спрацювало, але, звичайно, не компенсувало всіх збитків. Тільки за перше півріччя 2020 року ми зазнали десятків мільйонів збитків.
Падіння пасажиропотоку ми також відчули, але тут нам допомогло те, що ми ще молода компанія, а частина наших напрямків була доступна вже минулого року. Мова, перш за все, про Туреччину, Єгипет, ОАЕ. Крім того, ми почали шукати нові доступні маршрути, активізували польоти на Балкани й у Танзанію. Це дало свої результати, адже українці отримали можливість обирати між різними варіантами відпочинку, коли більшість країн залишались недоступними.
Ми ведемо свою статистику від початку перших польотів, тому якщо дивитись на цифри, то з травня 2019 по травень 2020 року ми перевезли 1721221 пасажирів, а за аналогічний період на кінець травня 2021 року - 1253317. Тобто падіння обсягів відчутне, але все ж активність компанії на нових напрямках дозволила зберегти обсяги.
Загалом за три роки в небі SkyUp виконав 20989 польотів, протягом цього часу з нами подорожували 3844538 пасажирів.
До речі, про Київ і регіони. SkyUp часто наголошує на необхідності розвивати польотну програму в регіони. Яка ситуація щодо цього склалась наразі?
Для нас розвиток внутрішніх польотів завжди був соціальним напрямком, проте ми бачимо в ньому перспективу. Україна - велика, й діставатись зі сходу на захід чи з півночі на південь набагато зручніше авіаційним транспортом. Однак державна політика стосовно акцизів на авіаційне паливо й ПДВ на внутрішні рейси робить такі польоти нерентабельними. Тому під час відкриття того чи іншого напрямку ми змушені зважувати наше прагнення розвивати польотну програму всередині країни та комерційні фактори.
Влітку, коли всі прямують на море, SkyUp пропонує рейси зі Львова, Києва й Харкова до Одеси. Однак не тільки це. Ми також розвиваємо міжнародні напрямки з регіонів. Так, мешканці Запоріжжя, Львова, Одеси й Харкова зможуть подорожувати безпосередньо зі свого міста, а серед доступних напрямків - популярні Албанія, Болгарія, Греція, Грузія, Туреччина, Чорногорія, чартери в Єгипет. І звичайно, як тільки інші країни відкриватимуть кордони, ми створюватимемо можливості полетіти туди не тільки для киян, а також для мешканців інших регіонів країни.
Авіаційні експерти стверджують, що у період пандемії термін планування нових маршрутів скорочується від звичайних 4-6 місяців до 2-3 тижнів. Як це відбувається в SkyUp Airlines, від чого залежить рішення щодо відкриття або, навпаки, закриття того чи іншого маршруту?
Дійсно, ситуація з плануванням змінилась. Головна причина - політика країн щодо введення чи скасування певних вимог щодо перетину кордону. Проте певно, що поступово все знову повернеться до більш звичних для галузі термінів. Однак те, що ми намагаємось зробити зараз, -- це оперативно створювати максимум можливостей для доступних подорожей. У нас є місія -- показувати Україну світу й світ - українцям. І ми втілюємо її навіть попри всі складнощі.
Звичайно, що на рейси впливає попит, тому ми фокусуємось на тих напрямках, які цікаві нашим пасажирам. Крім того, ми намагаємось урізноманітнити пропозицію навіть в умовах обмеженої кількості маршрутів. Так, минулого року представили продукти CityBreak і Weekend for U. Пасажири, які обирають CityBreak, разом із авіаквитками одразу можуть забронювати готель, а отже, не потрібно витрачати час на довгий вибір чи аналіз відгуків. Ми вже знайшли кращі пропозиції, тож достатньо зробити лише кілька кліків, щоб відправитись на відпочинок в інше місто. Weekend for U - комплексна програма відпочинку: квитки, готель, екскурсії, супровід гіда та фотографа. Таким чином, пасажири за одним напрямком можуть спробувати кілька різних форматів відпочинку.
У докарантинний період ми мали стати свідками жорсткого протистояння SkyUp та Ryanair на італійському напрямку, яке не відбулося через пандемію. Наразі ми спостерігаємо відкриття регулярних рейсів за ідентичними маршрутами трьома українськими авіаперевізниками: SkyUp, Bees Airlines, конкурента у лоукост-сегменті, та МАУ, яка також тимчасово оперує у режимі point-to-point. Які конкурентні переваги SkyUp у цій боротьбі за пасажира?
Ми постійно створюємо нові послуги й покращуємо рівень сервісу. Для нас важливі враження пасажирів, і ми дбаємо про те, щоб контакт із авіакомпанію був максимально комфортним і зручним. Саме тому ми створили такі рішення, як «Баланс пасажира», де можна управляти власними коштами.
Ще ми запустили онлайн-реєстрацію, щоб пасажири не витрачали час на зайві черги, й оновили тарифи так, щоб було більше вибору: скільки багажу брати, які додаткові послуги замовити. Також квитки за тарифами Standard і Flex передбачають знижки на додаткові послуги авіакомпанії. Серед інших оновлень - збільшення до 9 кг ваги безкоштовної одиниці ручної поклажі.
SkyUp дбає й про комфорт перельоту. Ми постійно оновлюємо наше меню, яке розроблено разом із визнаною світовою кейтеринговою агенцією. Протягом минулого року ми розширили асортимент ролів на будь-який смак, а також додали до пропозицій морозиво Mr. POP's
У нас зручні умови для перевезень домашніх улюбленців, а ще діє можливість безкоштовно перевозити тваринок, взятих із партнерських притулків благодійного фонду Happy Paw.
Також ми створюємо нові тренди та формати для подорожей - CityBreak та Weekend for U, про які згадувалось вище.
Усе, що ми робимо в SkyUp, - заради того, аби подорожі світом стали приємною звичкою українців. Замість того, щоб витрачати гроші на численні смартфони, планшети, телевізори й потім там дивитись про поїздки в різні країни, набагато краще полетіти на відпочинок і отримати новий досвід та враження.
Наразі про плани та нові маршрути краще не питати, адже ситуація з відкриттям/закриттям країн для міжнародного туризму постійно змінюється. Тим не менш, які нові аеропорти можуть з’явитись на мапі польотів SkyUp Airlines у поточному році?
Наші стратегічні плани залишаються незмінними: ми плануємо відкривати рейси до Італії, Німеччини, Швеції, Польщі, збільшити кількість міст прильоту в Чехії. Взагалі ми плануємо виконувати польоти в різні міста однієї країни, що дозволить українцям розробляти свої маршрути цікавіше: прилітати можна буде в одне місто, а повертатись уже з іншого. Проте реальні терміни запуску цих рейсів залежатимуть від відкриття кордонів і доступності умов в’їзду для наших співгромадян.
Яка на сьогодні ситуація з коштами пасажирів за рейси, що були скасовані через COVID-19 та теперішні обмеження деяких країн щодо подорожей українців? Чи могли б ви надати інформацію щодо суми повернених грошей та тих, що акумульовані на особистих рахунках пасажирів для майбутніх подорожей?
SkyUp виконує всі свої обов’язки перед пасажирами. Ми спеціально розробили механізм, коли кошти за скасований рейс миттєво повертаються на баланс пасажирів в особистому кабінеті на нашому офіційному сайті skyup.aero. І далі вже пасажири можуть вирішувати самостійно, замовити повернення грошей на картку чи використати їх на придбання інших квитків або додаткових послуг.
Чи вистачає авіакомпанії потужностей для розвитку нових напрямків та яка доля контракту з Boeing?Чи планує авіакомпанія у запланований термін поповнити флот літаками 737MAX, які нарешті повернули до експлуатації та які вже навіть літають до України?
Наразі наш флот складається з 12 літаків, у червні ми отримали ще один Boeing 737-900ER, який став четвертим представником цієї серії у нашому флоті. Наявний парк літаків дозволить SkyUp бути готовими до нових маршрутів, як тільки відкриються кордони. Крім того, ми набираємо нових пілотів, що для поточного моменту є доволі незвичною ситуацією на світовому ринку авіаперевезень. Однак нам важливо, щоб літаками SkyUp керували кращі професіонали. Компанія також запустила власну програму підготовки кадетів, й у квітні 2021 року 6 пілотів-початківців успішно пройшли тренування на наших літаках.
Щодо контракту з Boeing, який було підписано ще в 2019 році, SkyUp слідкує за розвитком ситуації навколо літаків 737MAX та покладається на позицію американських, європейських і національних регуляторів, а також на відповідальну позицію самого виробника. Ми очікуємо на поставку цих літаків з 2023 року й сподіваємось, що Boeing до того моменту вирішить усі питання з цією моделлю літака. Тільки після цього ми плануємо виводити їх на рейси. Безпека й комфорт пасажирів - наш головний пріоритет, а оновлення флоту відбувається, тільки якщо відповідає цьому стандарту SkyUp.
Яку максимальну кількість рейсів на день виконують літаки у лівреї SkyUp станом на сьогодні? Чи сприяє зменшення кількості рейсів порівняно з «доковідним» періодом зростанню показника пунктуальності авіакомпанії?
Флот авіакомпанії постійно зростає, тому такі порівняння проводити не зовсім коректно. Однак слід зазначити, що у травні 2021 року SkyUp на своїх 11 літаках встановив абсолютний рекорд за кількістю виконаних рейсів за весь період діяльності. За даними внутрішньої статистики, ми виконали 1419 рейсів. Ще одним рекордом стала найбільша за всі 3 роки роботи добова кількість виконаних польотів - протягом останнього місяця весни ми досягли 60 рейсів на добу. Щодо пунктуальності, то цей показник часто пов’язаний не стільки з кількістю рейсів, скільки з різними факторами, які можуть вплинути на своєчасність виконання рейсу. Наприклад, погодні умови, швидкість наземного обслуговування в аеропортах, очікування пасажирів на посадку тощо. Утім, у травні пунктуальність SkyUp становила близько 80%, і ми прагнемо збільшити цей показник до 85-95%.
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Інтерв'ю
Інтерв'ю
18.03.2021
Євгеній ХАЙНАЦЬКИЙ, генеральний директор Bees Airline: «Будуть рейси - будуть й пасажири»
Криза - це не тільки випробування на міцність, але й нові можливості. Мабуть, до такого висновку прийшли акціонери новоствореної
Інтерв'ю
03.10.2020
Споттер Юра ТАНЧИН: «Пишаюсь тим, що першими літаками, які я фотографував, були українські «АНи»!
У сучасному сприйнятті споттер - це фотограф, який настільки закоханий в авіацію, що заради вдалого кадру готовий у будь-яку
Інтерв'ю
03.07.2020
Галина ДУРМУШ, комерційний директор Qatar Airways в Україні: «Вже незабаром ми знову будемо раді вітати гостей з усього світу в Катарі»
Наприкінці серпня виповниться три роки, як одна з найкращих авіакомпаній світу, Qatar Airways, розпочала польоти до Києва. UTG
Інтерв'ю
08.06.2020
Майкл О Лірі, CEO Ryanair : «Максимум квитків за будь-яку ціну»
Ірландський лоукост перевізник Ryanair зберігав спокій та не квапився з поверненням у небо в той час як його основні конкуренти