03.07.2019
AIRBUS 50 РОКІВ: НАДЗВИЧАЙНА ЕВОЛЮЦІЯ ЛІТАКОБУДУВАННЯ
П'ять десятиліть праці та досвіду перетворили Airbus з нішевого гравця на глобального «монстра» авіабудування. Як показала історія, рішення, що були ухвалені консорціумом європейських виробників літаків 50 років тому, мали набагато більший вплив на майбутнє світової авіаіндустрії, ніж це можна було уявити у найсміливіших мріях.

Повітряний парад на честь 50-річчя Airbus

29 травня 1969 року на Паризькому авіасалоні в Ле Бурже французький та німецький уряди підписали угоду про спільну участь у проекті «Airbus» на паритетних умовах. Перший збудований літак, що отримав назву Airbus 300, став першим у світі широкофюзеляжним літаком із двома двигунами. Це не тільки підтвердило появу нового потужного гравця в індустрії авіабудування - Airbus 300 запровадив стандарти дизайну для широкофюзеляжних літаків. Досвід його розробки було взято за основу для подальшої діяльності консорціуму Airbus з проектування наступних широкофюзеляжних моделей, у тому числі й сучасного Airbus330neo.
Як згадують учасники тих історичних подій, не всі були у захваті від назви «Повітряний автобус», яка тоді викликала асоціації з певним, не досить високим, рівнем комфорту та обслуговування. Тим не менш, ця назва була однаково впізнаваною трьома європейськими мовами - французькою, німецькою та англійською, отже, була затверджена.
Перший технічний директор проекту «Airbus» Роджер Бетей згадує: «На той момент не було жодного європейського виробника літаків, який би мав достойний проект для ефективної конкуренції з американськими продуктами. Початок виробництва широкофюзеляжних літаків сімейства Boeing, McDonnell Douglas чи Lockheed, якби це сталося раніше за Airbus, означав би "останній дзвоник" надіям європейських літакобудівників відвоювати позиції у цій сфері».

ПЕРШІ ПОВІТРЯНІ КРОКИ

Свій перший прорив Airbus здійснив у вересні 1970-го, коли отримав перше гучне замовлення на літаки серії А300 від Air France, яке було підкріплено листом про наміри на поставку 6 літаків та додатковим опціоном ще на 10. Угоду було фіналізовано у листопаді 1971 року, а в жовтні 1972-го перший Airbus 300 здійснив експериментальний політ. По завершені тестових польотів, у яких брали участь 4 літаки, Airbus 300 було сертифіковано. Спочатку - у Франції та Німеччині (березень 1974-го), пізніше - у США (травень того ж року). Перший комерційний рейс Air France на Airbus 300 відбувся у травні 1974 року.
Наприкінці 1980-х консорціум розпочинає розробку вдосконаленої моделі для польотів на середні та дальні відстані - Airbus 300-600, а вже за чотири роки ця модель отримує сертифікат. Першою авіакомпанією-експлуатантом Airbus 300-600 стала Thai Airways.
Дебютна модель Airbus 300B
На базі літака A300-600 протягом п’яти років було створено модель A300-600R, що мала більшу дальність польоту. Саме цей літак, після сертифікації у 1985 році, першою отримала у свій флот Amercian Airlines. Френк Колк, тодішній президент American Airlines, був знаним експертом пасажирської авіації. Він та його команда підготували детальну специфікацію для ідеального, на їх думку, літака Airbus на 200-300 місць. Багато що з цих нотаток було використано спеціалістами Airbus при подальшому проектуванні літаків.
На початку свого існування розвиток консорціуму Airbus був доволі повільним. Та вже протягом 10 років динаміка зростання кількості клієнтів та замовлень почала вражати навіть найбільш песимістично налаштованих. Успішний розвиток дав поштовх появі нової моделі Airbus 310 з меншою кількістю місць, яка з’явилась у 1983 році, а також новим розробкам широкофюзеляжних моделей та проектуванню вузькофюзеляжних літаків.

ВУЗЬКОФЮЗЕЛЯЖНА РЕВОЛЮЦІЯ
Проектування вузькофюзеляжного літака розглядалось консорціумом, як вирішальний крок, аби затвердити Airbus як справжню сили у літакобудуванні. До того ж в Airbus розуміли, що мають створити щось оригінальне, а не на кшталт похідних від Boeing 737 та McDonnell Douglas DC-9.
Роджер Бетей так згадує про рішення консорціуму зробити Airbus 320 першим у світі пасажирським літаком з електродистанційною системою управління:
«Можливо, ми були занадто сміливими, але ми не мали вибору. Або стати першими, використавши нові технології, аби очікувати на вихід із ринку. Ризик не впоратись був не надто високим, адже на той момент ми запровадили щось подібне для Concorde, а також працювали над декількома військовими програмами». Інше ключове рішення стосувалося ширини фюзеляжу. «Ми повинні були використати досвід Boeing з його 707-ю и 727-ю моделями або зробити щось своє, краще. Airbus вирішив збільшити внутрішній діаметр з 3,45м (у Boeing) до 3,7 м, що коштувало нам зайвих пару сотень кілограмів», - резюмував Бетей.
Дебютний комерційний політ A320 стався у травні 1988 року, а першою авіакомпанією, що поповнила свій флот новим середньомагістральним літаком, стала Air France. Поява вузькофюзеляжного A320 вивела Airbus на той же рівень портфелю пропозицій, що мали основні американські суперники - Boeing та McDonnell Douglas.
Найпопулярніша модель  - Airbus 320
Airbus 320 на 179 пасажирських місць став базовою моделлю для розробки інших середньомагістральних літаків - A321 (185 місць, з’явився у 1994 році), A319 (124 місця, 1996 рік) та A318 (107 місць, 2003 рік)
Успіх продажів серії Airbus 320 був на порядок більшим, ніж навіть найоптимістичніший прогноз авіаринку з моменту анонсування проекту. Станом на травень 2019 року кількість літаків різних модифікацій серії A320, що надійшли до парку різних авіакомпаній світу, перевищила 8850 одиниць, ще 6300 літаків підтверджено замовленнями. Попри великий вибір вузькофюзеляжних літаків Airbus, найзатребуванішою на сьогодні залишається саме 320-та модель.

У ПОШУКАХ NEO

Ключовим рішенням для подальшого успіху серії Airbus 320 стало анонсування нового покоління літаків Airbus 320neo (New Engine Option), яке відбулося наприкінці 2010 року. Головними перевагами серії A320 neo стали використання більш ефективних двигунів Pratt & Whitney, поліпшення аеродинаміки літака завдяки додаванню вінглетів, що отримали назву Sharklets (акулячий плавник), і, як підсумок, економія витрат пального до 15%. Перший авіалайнер Airbus 320neo надійшов у флот авіакомпанії Lufthansa.
Авіакомпанії світу не забарились із замовленнями нового A320neo, кількість яких на сьогодні складає близько 6500 літаків, що перевищує 40% від всіх продажів A320ceo (Current Engine Option). Використання нових двигунів також дало поштовх для розробки більш досконалого з точки зору дальності польотів вузькофюзеляжного Airbus321LongRange.
«Ухвалення рішення щодо оновлення двигунів для A320 не було простим, - згадує Том Вільямс, який на той час належав до керівництва консорціуму Airbus. - Це було сміливе рішення, адже були побоювання, що в підсумку ми мали шанс знищити поточні замовлення на A320, які для нас були куркою, що несла золоті яйця».
Airbus 320neo - сучасне покоління літаків
Але, як зізнаються в Airbus, головною мотивацією розробки серії Airbus 320neo було занепокоєння з приводу можливої загрози з боку конкуруючого канадського виробника літака Bombardier та його CS серії. Придбавши Bombardier у 2018 році, Airbus подовжив серійний випуск літаків CS серії під брендом Airbus 220.
Досягнувши певних успіхів у виробництві вузькофюзеляжних літаків, Airbus знов концентрує свою увагу на нових широкофюзеляжних розробках, щоб скласти гідну конкуренцію своїм американським опонентам на далекомагістральних напрямках.

Airbus 321 Long Range - нові можливості вузькофюзеляжних літаків 

ДАЛЕКОМАГІСТРАЛЬНІ БАТАЛІЇ

Розробники Airbus були задоволені тим, що створений ними фюзеляж для A300 за своїми характеристиками відповідав вимогам часу та очікуванням клієнтів. Отже, дискусія з розширення асортименту широкофюзеляжної продукції фокусувалась навколо нового крила та різноманітних двигунів - щодо типів та щодо кількості.
Думки стосовно оптимальної моделі нового літака були різними, що спонукало головного інженера Airbus Жана Родера ефективно реалізувати два широкофюзеляжні проекти - Airbus 330 та Airbus 340. Моделі відрізнялись лише кількістю двигунів - два та чотири відповідно.
Програма широкофюзеляжних літаків A330/A340 була розпочата, щоб потіснити Boeing із домінуючих позицій на ринку пасажирських літаків для польотів на великі відстані.
Ринок далекомагістральних польотів більш потребував Airbus 340, адже той мав 4 двигуни, що давало можливість використовувати його для межконтинентальних рейсів без обмежень. Отже не дивно, що саме A340 з’явився на ринку авіаперевезень раніше, ніж A330. У лютому 1993-го перший A340-200 з’явився у флоті Lufthansa, а місяць потому A340-300 - у флоті Air France. Обидві модифікації відрізнялись кількістю пасажирських місць та максимальною дальністю польоту. Маючи сталий попит на A340, консорціум на початку 2000-х запропонував ринкові нові моделі - 400/500/600, надаючи потенційним замовникам різноманітні опції щодо місткості та дальності польотів.
Airbus 340 - перша модель для далекомагістральних польотів
«У той час нам здавалося, що немає кращої альтернативи, ніж A340-600, - каже Том Вільямс, - адже він конкурував тільки з Boeing 777-200ER, що не вважався дуже класним літаком. Але з появою Boeing 777-300ER, який мав великі потенціал та можливості, наші справи стали кепські».
Крім того, на початку 2000-х почала різко зростати вартість авіаційного пального, що зробило більш економічний Boeing 777 набагато привабливішим далекомагістральним літаком, ніж A340.
Щодо Airbus 330, який з’явився на ринку у 1994-му, перші роки його існування не можна назвати безхмарними, адже він сприймався, як середньомагістральний аналог A340, маючи на два двигуни менше. Відповідно, замовлення йшли досить мляво, отже, Airbus мав вжити кардинальних заходів. Таке рішення було знайдене: у 1995 році світ побачив нову модифікацію A330-200 - з коротшим фюзеляжем та більшою дальністю польотів. До того ж, у 1994-му дводвигунні A330 успішно пройшли випробування ETOPS щодо можливості польотів над Атлантикою. Таким чином, A330 став гідним конкурентом популярної на той час моделі Boeing 767-300ER.
Кінець 1990-х - початок 2000-х виявився періодом затребуваності та тріумфу A330, літаки цієї серії стали лідерами у своєму сегменті авіаперевезень. Boeing, головний конкурент Airbus не міг залишитися осторонь та відповів появою 787 Dreamliner, перший демонстраційний польот якого відбувся у 2009 році.

Airbus 330 - одна з найуспішніших широкофюзеляжних моделей 

МІСІЯ - НАЗДОГНАТИ «ДЖАМБО»

На початку нового століття консорціум Airbus був сфокусований на створенні флагманського широкофюзеляжного лайнера, який би гідно конкурував з Boeing 747 на прізвисько «Jumbo Jet».
У січні 2005-го двопалубний мегалайнер Airbus 380 було презентовано широкому загалу у Тулузі. Нова розробка обійшлась консорціуму в 12 мдрд. євро, а сам літак отримав прізвисько «Super Jumbo», адже став найбільшим серійним пасажирським літаком у світі. Коли в квітні того ж року A380 здійснив свій перший демонстраційний політ, консорціум вже мав замовлення на 150 літаків від 15 клієнтів. Заступник комерційного директора Airbus Крістіан Шерер не приховував свого задоволення:
«Якщо проаналізувати наші 150 замовлень, це становить повні 4 роки виробництва. Динаміка продажів, що передбачатиме залучення двох нових покупців щороку, - це гарна крейсерська швидкість. Наш новий літак є чудовим інструментом, завдяки якому авіакомпанії зменшать свої витрати на 15-20%. Ви також матимете його у своєму флоті, якщо зможете собі це дозволити».

Щодо першого комерційного рейсу, він відбувся 2,5 роки потому, 25 жовтня 2007 року. Першим експлуатантом A380 стала Singapore Airlines, що виконала рейс із Сінгапура до Сіднея.
Проте згодом новий мегалайнер не зміг зберегти початковий імпульс зростання об’єму замовлень. Якщо не зважати на апетити Emirates, що наразі є найбільшим користувачем A380 у світі (110 літаків у флоті та 13 у замовлені), інші авіаперевізники неохоче розширювали свою книгу замовлень цієї моделі.
Незважаючи на всі зусилля збільшити продаж A380, кількість замовлень на нові літаки постійно зменшувалась. Недивно, що у квітні 2019 року консорціум Airbus прийняв рішення про зупинку серійного виробництва цієї моделі, а останні літаки, що зійдуть із конвеєра, будуть передані замовнику (Emirates) у 2021 році.
«На момент запуску проекту A380 світ виглядав зовсім по-іншому, - каже Том Вільямс. - Можна сперечатись, чи було рішення щодо A380 правильним, але на той час ми мали багато гордості та сподівань. Airbus був «на коні» широкофюзеляжних літаків, і поява A380 була логічним наступним кроком. Ми мали достатньо аргументів та позитивних прогнозів, аби започаткувати цей проект».

Emirates - найкрупніший замовник Airbus 380
НА КРОК ПОПЕРЕДУ

Скориставшись фокусуванням Airbus на проблемах із реалізацією A380, головний конкурент Boeing почав нарощувати об’єм продажів свого 787 Dreamliner. Після першої спроби проігнорувати ці обставини, Airbus, втім, вирішив протистояти ситуації, розігрівши продажі A330 за рахунок зменшення вартості. Отже, поява нової моделі A350 була питанням часу. Наприкінці 2004 року Airbus запропонував модель літака на базі A330, але з оновленими крилами та двигунами, що за характеристиками були подібні до 787 Dreamliner. Проте такий варіант не задовольнив потенційних покупців, тому консорціум інвестує близько 4 млрд. євро на розробку абсолютно нової моделі, яка отримала назву Airbus 350 XWB (Extra Wide Body), тобто «додатково розширений». Нові крила, двигуни і хвостові стабілізатори в поєднанні з новими композитними матеріалами і методами виготовлення фюзеляжу зробили A350 майже повністю новим літаком. Завдяки більш розширеному фюзеляжу економічний клас A350XWB вміщує дев’ять пасажирських місць у ряду натомість восьми в A330.
Airbus 350 Extra Wide Body - сучасне рішення для широкофюзеляжних лайнерів
«Ми мали багато сумнівів щодо проекту XWB, - згадує Том Вільямс, - але час показав, що ми ухвалили правильне рішення, перезавантаживши годинники».

Першим замовником A350-900 стала Qatar Airways, яка й виконала прем’єрний комерційний рейс за маршрутом Доха - Франкфурт 15 січня 2015 року. За рік до початку комерційної експлуатації консорціум Airbus отримав замовлення на 812 літаків від 39 авіакомпаній світу, з яких наразі поставлено 278.
Qatar Airways - перший замовник найбільшого за вмісткістю Airbus 350-1000
Але на цьому історія XWB від Airbus не закінчується. У липні 2016-го авіаційній галузі було представлено нову модель A350-1000, найбільшу за місткістю серед літаків цієї серії (близько 350 пасажирів для трикласового компонування). Першим експлуатантом, як і з A350-900, стала Qatar Airways. Рік тому Airbus презентував свою останню розробку - Airbus 350 Ultra Long Range, першим замовником цієї моделі стала Singapore Airlines. Завдяки інноваціям від Airbus щодо паливної системи, конструкції крила та аеронавігаційних характеристик літак виконуватиме рейси з максимальною дальністю до 15600 км, перебуваючи безперервно у повітрі до 20 годин.
Singapore Airlines - перший замовник Airbus 350 Ultra Lomg Range
Гійом Фаурі, що призначений Airbus CEO у квітні 2019 року, разом зі своєю новою командою, беруть на себе відповідальність за наступні 50 років розвитку консорціуму, адже не зовсім успішна програма A380 добігає кінця, а більш перспективні проекти наразі на підйомі. Якщо протягом наступного півстоліття розвиток Airbus буде таким же динамічним, це обіцяє багато авіаційних цікавинок.
При підготовці статті використані матеріали FlightGlobal.com


ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Ярослав ІЦКОВСЬКИЙ
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Авіаперевезення
Авіаперевезення
18.09.2019
МІЖНАРОДНИЙ АЕРОПОРТ ХАМАД – НОВИЙ ТОП-ХАБ БЛИЗЬКОГО СХОДУ
Наприкінці серпня 2017 року до Міжнародного аеропорту Бориспіль вперше завітала п’ятизіркова авіакомпанія з Близького Сходу Qatar
Авіаперевезення
13.09.2019
ПІДРІЗАНІ КРИЛА: ЯК АВІАКОМПАНІЇ РЯТУЮТЬ ПРИЗЕМЛЕНІ 737MAX
Близько 400 літаків Boeing 737MAX залишаються на землі майже півроку, з березня 2019-го, через заборону польотів цієї серії
Авіаперевезення
02.09.2019
НАЙПОПУЛЯРНІШІ АВІАМАРШРУТИ СВІТУ
OAG Aviation Worldwide Limited склала черговий рейтинг найзатребуваніших авіаційних маршрутів по всьому світові.
Авіаперевезення
25.08.2019
AIRBUS 380: ЗАВЕРШЕННЯ ЕПОХИ SUPER JUMBO?
Казкова технологічна історія, яка розпочалась у січні 2005 року та коштувала консорціуму Airbus близько 12 млрд. євро, поступово