04.06.2019
25 РОКІВ КІПРУ В УКРАЇНІ - ЩО ДАЛІ
Рівно чверть століття тому, на початку червня 1994 року, авіакомпанія Air Ukraine (так, був такий національний перевізник) виконала перший рейс із Києва до сонячної Ларнаки, відкривши ще нерозбещеному на той час українському туристові чудовий острів у Середземному морі.
За роки, що минули, Кіпр став улюбленим місцем відпочинку для українців, хоча й не першим номером за популярністю. UTG поцікавилась думкою тревел-експертів щодо перспектив цього напрямку у прийдешньому літньому сезоні.

Гонитва за туристом цього літа очікується ще відчайдушніша. За найбільш популярними напрямками туроператори та авіаперевізники значно наростили кількість чартерних перевезень. Загострюється конкуренція не лише на турецько-єгипетському мас-маркеті, але й на європейських напрямках. Чи має шанси Кіпр зберегти свого клієнта або ж відтік до інших курортних напрямків неминучий?

ЧИ ВИСТАЧИТЬ ГОТЕЛІВ НА ВСІХ?
Традиційно слабким місцем кіпрських курортів вважається готельна база. За кількістю об’єктів розміщення Кіпр значно поступається не тільки Туреччині, а й навіть сусідній Греції. Отже, головною проблемою у піковий сезон відпусток стає нестача готельних номерів. Але туроператори, що спеціалізуються на даному напрямку, вважають, що це питання можна вирішити. Директор «Зевс Тревел» Юлія Тараненко розповіла, що завдяки кіпрському партнерові та заздалегідь законтрактованим номерам цю проблему в її компанії нівельовано. Велику перевагу також забезпечують ексклюзивні готельні контракти. «Кіпр може запропонувати відпочинок на будь-який бюджет», - каже Юлія. В асортименті завжди знайдуться як економічні апартаменти з власною кухнею для самостійного приготування їжі, так і готелі преміям-класу. Широкий вибір концепції харчування - від Room Only до All Inclusive - також дозволяє варіювати вартість туру.
Керівник напрямку Кіпр туроператора Join UP! Агнеса Троїцька вважає, що на цьому напрямку здавна існує принцип «хто встиг - той з’їв». «Компанії, яким вдалося синхронізувати обсяг перевезень із кількістю готельних номерів, у високий сезон можуть почувати себе впевнено», - констатує Агнеса. За її спостереженнями, власники кіпрських готелів також аналізують перспективи ринку, оскільки зацікавлені в пошуку нових партнерів та більш плідній співпраці з існуючими. «Цього року ми значно збільшили власну готельну базу, бо відчуваємо потенціал напрямку», - підсумувала Агнеса Троїцька.
ЧИ СКЛАДНО ПРОДАВАТИ КІПР?
Хоча різкого збільшення готельної бази острова очікувати не варто, все ж таки ситуація потрохи змінюється на кращу. Директор туроператора «Арістея Тур» Ольга Пономарьова звернула увагу, що готелі Кіпру стали більш лояльними до співпраці з новими партнерами та ринками. Яскравим доказом є ситуація з однією з готельних мереж, що донедавна мала ексклюзивну угоду з «Бібліо-Глобусом», але цього року підписала контракти з деякими туроператорами. «З боку готелів спостерігається чітка тенденція - залучення нових ринків та бажання збільшити кількість туристів на Кіпр. Особисто мені продавати Кіпр дедалі стає легше - цьому сприяють поява нових готелів, реновації існуючих, а також сталий пул клієнтів, що з року в рік віддають перевагу відпочинку на острові Афродити. Також є чимало нових туристів, що відкривають для себе цю країну», - зазначила Ольга.

Ще однією перевагою Кіпру, на думку експерта , стає його затребуваність не тільки влітку, але й в зимовий період. «Якщо раніше ми навіть не пропонували зимовий Кіпр, то зараз спостерігаємо певний попит на цьому напрямку в період з листопада по лютий. Це стосується не тільки бізнес-турів, але й звичайний туристів, яким подобається м’яка Середземноморська зима. Отже я впевнена, що свій турист у Кіпра буде завжди», - резюмує Ольга Пономарьова.
КІПР-2019: РІЗНІ ТОЧКИ ЗОРУ
Багато років Кіпр ділив туристів із Туреччиною та Грецію, і це не дивно - географічна близькість, схожий клімат, нетривалий переліт... Але на кардинальний перерозподіл потоків із Кіпру до сусідів туроператори не очікують, як мінімум найближчим часом.
Директор Ukrainian Global Company Олександр Туник аргументує: «Туреччина, на відміну від Кіпру, значно подорожчала, отже, навряд чи відтягне велику кількість туристів. Інша справа - Греція, де все частіше з’являються цікаві цінові пропозиції. До того ж цього літа кількість авіарейсів на грецькі курорти значно зросла в порівнянні з 2018 роком. Щодо статистики нашої компанії, ми не спостерігаємо відтоку «кіпрських» клієнтів, навпаки, можу констатувати повернення колишніх прихильників цього напрямку».
На думку Агнеси Троїцької, зростання популярності раннього бронювання, притаманне українському ринкові в цілому, відображається й на Кіпрі. «В Join UP!, наприклад, Кіпр за обсягами раннього бронювання цього року посів третю сходинку, поступившись лише Єгипту та Іспанії», - з задоволенням констатує Агнеса.
На відміну від туроператорів, далеко не всі турагенції у захваті стосовно рівня популярності Кіпру в порівнянні з іншими курортами. «Обсяги продажу турів на Кіпр неможливо порівняти з більш популярними Туреччиною, Єгиптом та іншими. А оскільки туристи частіше прислуховуються до порад друзів та знайомих, аніж турагентів, Кіпр програє за рівнем популярності», -- ділиться своє думкою з UTG директор Klm-Tour Лілія Гончарова. Іншим фактором, що стримує зростання популярності Кіпру, вона вважає порівняно невеликі відстані між курортами: їх можливо відвідати всі протягом тижневого відпочинку. На відміну від Кіпру, відстані між курортами Туреччина чи Єгипту значно більше, і якщо комусь сподобалось відпочивати в Хургаді, він, скоріш за все, відвідає ще й Шарм-ель-Шейх.
На думку директора туркомпанії Gold Coast Андрія Зубатенка, іншим фактором не на користь Кіпру є схильність переважної більшості туристів до системи «все включено», а вона не досить популярна серед кіпрських готелів, до того ж дорожча, ніж в готелях Туреччини та Єгипту. «Отже ті, хто твердо вирішив провести чергову відпустку на Кіпрі, мають обирати більш бюджетні варіанти», - вважає Андрій. Крім того, на його думку, далеко не всі кіпрські готелі мають достатню інфраструктуру для дитячого відпочинку. Саме тому Кіпр переважно обирають молоді пари, а не сім’ї з дітьми.
Отже, вважати Кіпр напрямком mass-market чи ні? Дискусію між учасниками тревел-ринку буде подовжено.

ЛОУКОСТИ VS ТУРОПЕРАТОРИ: ЧИЯ ПРАВДА?
Аби увійти до когорти масових напрямків, Кіпру можуть допомогти лоукости, які з цього року більш активізувались на українському ринку. Провідні європейські бюджетні перевізники опановують різні аеропорти: Wizz Air вже не перший рік пропонує рейси з української столиці до найкрупнішого міжнародного кіпрського аеропорту у місті Ларнака, а Ryaniar з квітня розпочав літати до Пафоса - другого за значенням аеропорту острова. Поява нових рейсів, особливо від бюджетних авіакомпаній, завжди сприяє популяризації напрямку та «натякає» на посилення конкуренції. Втім, українські туроператори допоки не бачать у цьому загрози своїм бізнес-планам.
Щодо більш агресивного Ryanair, то він обрав аеропорт Пафоса у західній частині острова, який менш популярний серед українських туристів. «У Пафосі складно знайти бюджетні готелі, отже, клієнт туди літає зовсім не «економічний», - вважає Олександр Туник. Саме тому цей регіон більш орієнтований на індивідуальних українських споживачів.
Відносно Wizz Air, найчастіше вартість квитків на цьому напрямку не набагато дешевша, ніж у МАУ, причому на акційні тарифи у літній сезон очікувати не варто.
Крім того, обидва лоукост-перевізника не надають привілеїв туристичним компаніям, пропонуючи їм публічну вартість квитків на своїх веб-ресурсах.
І хоча частка лоукост-рейсів з України до Кіпру цього літа становитиме близько 30% (6 лоукост-рейсів проти 20 загальної кількості), туроператори зберігають спокій та впевнені у своїх силах.
НОВІ КІПРСЬКІ ОБЛИЧЧЯ
Якщо більшість туроператорів вважає цей напрямок доволі перспективним, чи не варто очікувати появи нових гравців ? На думку багатьох туроператорів по Кіпру, найближчим часом - навряд.
Свою думку аргументує Юлія Тараненко: «Незважаючи на зростання готельної бази, зміни серед основних гравців на цьому напрямку малоймовірні. Тенденція до розширення співпраці дійсно актуальна, але при цьому не менш 90% всього номерного фонду острова, як і раніше, законтрактовано на ексклюзивних умовах. Переважну більшість кіпрських приймаючих компаній така ситуація цілком влаштовує, отже, вони не зацікавлені у появі нових облич. Звичайно, додати Кіпр до свого переліку напрямків може кожний туроператор, але досягти значних обсягів при такій ситуації неможливо. Саме тому для реалізації своїх амбітних планів великі туроператори надають перевагу турецькому або єгипетському напрямкам, де є можливість розгорнути масштабну діяльність».

ДОВІДКА UTG
За даними Міністерства туризму Республіки Кіпр, протягом 2018 року острів відвідало 69619 українських туристів, що на 45% більше порівняно з 2017-м.
За січень-квітень 2019 зростання обсягу склало +42% до відповідного періоду минулого року. У разі збереження динаміки зростання, на кінець поточного року Кіпр очікує на близько 85 тис. українців
ПОДІЛИТИСЯ:
Автор: Владислав ФРІШКО
ІНШI СТАТТI В РУБРИЦI Турбізнес
Турбізнес
03.08.2019
БОДРУМСЬКЕ ЛІТО: ЧИ СПРАВДИЛИСЬ НАДІЇ ТУРОПЕРАТОРІВ
Цього літнього сезону туроператори mass market зробили велику ставку на Бодрум. Чартерні рейси до аеропорту Мілас виконуються не
Турбізнес
12.07.2019
IPW 2019 У ЗОЛОТОМУ ШТАТІ
Понад 6000 учасників із понад 70 країн збиралися в Анахаймі, штат Каліфорнія, з 1 по 5 червня, на IPW 2019 - головній туристичній
Турбізнес
10.07.2019
ЕКЗОТИЧНА ЧАРТЕРНА ЛИХОМАНКА
Другий зимовий сезон поспіль туроператори тішать українського споживача екзотичними чартерними програмами. І це логічно,
Турбізнес
10.03.2019
ДРУГЕ ЖИТТЯ МАЛИХ АЕРОПОРТІВ
Регіональні аеропорти другого ешелону, чи, як їх ще називають, «малі аеропорти України», отримують друге життя. Здебільшого